ECLECTISM RELIGIOS
Eclectismul/ sincretismul mertonian, ĩnclinaţie foarte americanã, nu mi se pare numai nepatristic, ci şi neraţional. Premisa de la baza acestui eclectism/ sincretism este una inadmisibilã—faptul cã, de vreme ce sinteza este dezirabilã, ĩnseamnã cã fiecare ‚tradiţie’ luatã ĩn parte este insuficientã, este numai un ‚fragment’.
Existã ceva fundamental arogant ĩn proiectul mertonian—‚voi sintetiza ceea ce pânã acum a existat numai separat ...’—un fel de faustianism—ĩnsã foarte ‚american’ şi, ĩn fond, naiv. Neĩndoielnic Merton era un om foarte inteligent, ĩnzestrat şi capabil sã producã o impresie extraordinarã; dar pionieratul lui este mai mult cultural decât ‚mistic’.
Ĩn astfel de experimente, ĩn acest gen de avangardism religios existã ceva fundamental lipsit de ingenuitate şi de spontaneitate—ceva ‚cultural’, ‚livresc’ şi deliberat.
Experimentul este mai interesant decât rezultatele—atitudine complet nepragmaticã şi ireligioasã.
Mai este şi ideea cã Biserica nu deţine deplinãtatea mijloacelor necesare pentru mântuire. Or, pentru ortodox, cel mai bun lucru pe care—l poate face o religie strãinã este sã—i reaminteascã de ceva ce Biserica deţine deja.
۞
Cu ani ĩn urmã, calificam drept ‚concupiscenţã misticã’ astfel de ĩntreprinderi—oameni, dealtfel foarte austeri şi ascetici, care doresc sã fie mistici, nu sfinţi—şi care fac orice, sunt dispuşi la orice, pentru a fi mistici.
2 comentarii:
Eu sunt eclectic, îmi place să cercetez, tind să separ doctrina religioasă de mit. Nu mai cred de mult timp în mituri, iar miturile sunt până la urmă cele care diferenţiază religiile, doctrina e cam aceeaşi la toate iar oamenii au uitat că de fept ea e cea mai importantă, miturile sunt doar exemple, dar se pare că noi putem mai mult accent pe mit, pe tradiţie pe obiceiuri. Nimeni nu meditează, nu se roagă intens în timpul postului dar toţi mâncăm doar legume, de parcă ăsta ar fi lucrul cel mai important.
Multumesc pentru comentariu. Faptul ca separati continuturile experientei religioase va face cinste, este o exercitare a discernamantului. E bine si ca ierarhizati formele de perefctionare umana, ca asezati rugaciunea deasupra abstinentei de proteine animale.
Trimiteți un comentariu