FLASCUL SUBIECTIVISM
Simpla afirmare de preferinţe (artistice, etc.) menţine mintea ca ĩntr—un primitivism, o cocoloşeşte, n—o ĩndeamnã sã caute şi formuleze motive ale admiraţiei, etc.. nici ‚modestia’ n—o stimuleazã, cãci vanitatea se repliazã ĩn astfel de expresii pretins ‚subiective’, şi de aceea ele şi sunt mai mereu gogonate şi bombastice (‚I adore Yeats' work’)—apar chiar ca un fel de ĩntrecere şi de concurenţã. E o falsã ĩnţelepciune aici, ĩn aceastã PROFERARE neargumentatã.
Este mai interesant când se oferã argumente, motive ale admiraţiei, decât asemenea afirmãri pasionale şi exclamative ale ‚adoraţiei’.
Pe scurt, subiectivismul acesta flasc, ‚modest’, ĩndeamnã la lene; ca şi majoritatea apofatismelor, ĩn mâna nechemaţilor.
Una este ca un lucru (filozofie, criticã, etc.) sã fie DEPÃŞIT, alta sã nici nu fi fost atins. Ĩmi place sã le spun celor care—i urmeazã pe Pãrinţi ĩn denunţarea vanitãţii filozofiei cã s-ar cãdea sã—i urmeze şi ĩn reuşitele filozofice ale acestora. Ĩn cazul Pãrinţilor, nişte mari filozofi remarcã limitele filozofiei, uneori ĩntr—o formã retoricã; ĩn cazul strepeziţilor lor ‚discipoli’, nişte minţi de duzinã deplâng, absurd, insuficienţele filozofiei, ca şi cum aceasta chiar le—ar şi fi la—ndemânã.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu