INSPIRAT DE MICROESEURILE DNEI. Rohan Maitzen
Ocazia unei profesiuni de credinţã estetice: dacã Lovinescu este exemplul ilustru, eminent, ceva pânã la urmã interesant scrie şi Dna. Maitzen, când discutã un roman al Dnei. Patchett.
Pofta, nesaţul ei pentru romane, sunt ĩn mãsurã sã inspire plãcerea altora. Dna. Maitzen este un critic care ştie sã foloseascã limbajul robust al plãcerii.
Teribilismul adolescentin, vanitos, ĩn cãutare de expediente, de scurtãturi, de parvenire ideaticã, de orgoliu bombastic al teorillor, se dezice de romane—de modestia ‚mâlului realist’ ĩn special, de ‚fresca socialã’, etc.. La 19 ani, ziceam, citam:--‚noroiul gros al prozei’. La aproape 18 ani, ĩmi trecusem pe o filã de calendar un vers, probabil rãstãlmãcit, al lui Mallarmé—cel, desigur, despre tristeţea prozei. Vai! Cãutam, dibuiam proza care sã submineze ‚proza’. Citeam prozã din cea pentru aceia care dispreţuiesc proza. Adolescenţa este ,ĩn erorile ei, neiscusitã, dar tenace. Gãseam romanele, proza, realismul, ‚tradiţionalul’ ca detestabile; pe plan religios, mã pronunţam, ĩn numele ‚omului din om’, pentru eutanasie.
Adolescenţa este vârsta paietelor; ea ia paietele drept lux, staniolul drept dezmãţ. Şi, bineĩnţeles, se complace—n ele cu delicii.
Azi, romanul singur ĩmi apare ca unul dintre cele patru componente esenţiale ale unei diete literare (--ĩmpreunã cu filozofia/ teologia/ istoria/ eseistica, nuvela şi poezia).
Adolescenţa dispreţuieşte ĩn modul cel mai obtuz, iraţional şi ignorant—cu o rea—credinţã sulfuroasã.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu