RIVALITATEA ŞCOLILOR TOMISTE
Impresia datã de cãtre diversele şcoli rivale de interpretare tomistã—variatele şcoli tomiste rivale—este cã fiecare se ĩntemeiazã pe câte o decizie pânã la urmã personalã, subiectivã de a favoriza, de a alege un aspect sau altul al ĩnvãţãturii.
Dacã faimoasele divergenţe ĩn interpretarea Sfântului Toma se axeazã pe aspecte cãrora el ĩnsuşi nu le—a dat o expresie unitarã—şi sunt, aşadar, practic indecidabile—rãmânând la discreţia exegetului modern sã PRIVILEGIEZE un aspect sau altul, sã—i acorde prioritate unui loc sau altuia—ĩnseamnã cã de fapt avem de—a face cu o falsã dilemã—problema este impropriu formulatã—le este acordatã centralitatea unor aspecte pe care sfântul ĩnsuşi nu le—a considerat demne de o tratare unitarã, de o aducere la unison.
Considerãm central ceea ce sfântul nu considera central. Sistemul este fãcut, artificial, sã depindã de ceva ce sfântul ĩnsuşi nu considerase ca având un aşa rol.
Unde textele sunt neconcluzive, aspectul este unul neimportant—cãci n—a fost elaborat cum se cuvine de cãtre autorul unui sistem aşa de energic fasonat.
Practic, rivalitatea şcolilor tomiste concurente acordã prioritate unor aspecte cãrora arhitectul ĩnsuşi nu le—a conferit—o.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu