View My Stats

marți, 6 ianuarie 2009

Ĩn cristologie existã mai degrabã unghiuri, tendinţe, laturi, decât o sintezã; existã unghiuri valabile ....
Dar ĩn teologie Biserica a privit mereu dincolo de afirmaţii: la om, la umanizare. De aceea se considerã cã martirul, de ex., profeseazã o teologie esenţialmente corectã—orice enunţuri discutabile ar fi fãcut el ca autor sau ca teolog.
Câtã vreme o gândire ĩl duce pe un om la a fi dispus sã—şi dea viaţa pentru Hristos, acea gândire este esenţialmente corectã.
Acel om a priceput, a prins ceea ce este dincolo de orice enunţ, dincolo de cuvinte, neverbal.
Martiriul este pecetea cunoaşterii supreme, şi abia ĩn lumina lui trebuie interpretate enunţurile teoretice.
Nu existã cristologie ‚neutrã’; ci ea are un accent. Existã un aspect privilegiat. Nu cred cã este posibilã o sintezã ‚neutrã’, echilateralã şi echidistantã. Existã numai accente, unghiuri, note privilegiate. Se vede mai degrabã umanul unit divinului, sau mai degrabã divinul care—şi uneşte umanul.
O ‚cristologie a umanului cristic’ nu trebuie neapãrat sã fie una narativã—ci poate fi şi una explicativã.
Ca revers, este inevitabil ca unii sã vadã ‚mai puţin’ divinul, iar alţii sã vadã ‚mai puţin’ umanul ĩn faptul cristic. Ĩn mediile teologice letargice cristologic, se preferã o cristologie surogat, de serviciu, care este un monofizitism flagrant fals.
۞
Nu existã o sintezã cristologicã echidistantã; ea vizeazã, ĩn fapt, divinul, umanul, sau, ideal, unirea celor douã, sinergia lor.
Iisus Nazarineanul este nu ‚cel mai original’ fapt al istoriei, ci unicul fapt istoric original.
Nu existã ‚analogii’, modele, comparaţii.
Existã perpetua noutate absolutã a evenimentului cristic.
Iisus nu poate fi vãzut simultan şi dinspre omul asumat, şi dinspre Dumnezeu.
۞
Fenomenul cristic ca parte a istoriei naturale terestre. Sinergia. Supranaturalul. Inserţia.

Niciun comentariu: