Omul e mult mai liber decât e el adesea gata sã o admitã, orice nume ar da libertãii lui i cu orice amãgiri ar umple spaiul real al libertãii lui, virtualizându—l. De obicei, omul ĩi ĩngrãdete singur aceastã libertate, din fricã.
Omului ĩi e fricã sã se admitã liber. Fuge de asta. Ĩi camufleazã libertatea.
宇
Maica lipsei de fricã. Ĩmpãrãteasa lipsei de fricã. Ĩn aceastã casã, Fecioara este onoratã ca Maica lipsei de fricã.
宇
Teologia Litaniei lauretane, afirmaiile teologice, propoziiile teologice ale Litaniei lauretane (de ex., ‚Maica Fãcãtorului’).
Pentru mine, nimic prea ĩnalt nu se poate spune despre Maria. Adicã, nimic din ceea ce se poate spune cu privire la ea nu e ‚prea ĩnalt’, exagerat. Aici, ĩn privina execrabilului lor minimalism mariologic, mã despart eu de progresiti i de zelatorii Vaticanului II. Prudena trebuie la rândul ei cenzuratã de cãtre o altã prudenã, superioarã, nemecanicã.
宇
Ĩnsã azi oamenii vor mai ales exotism teologic.
Vor cãuta rugãciuni armeneti sau persane, care li se pare cã le spun mai multe decât propriile lor tradiii.
宇
Ceea ce nu ĩmi e decât strãin. Mã refer la pleava ziaristicii religioase, a ‚tirilor religioase’, a literaturii proaste, a televiziunii—ceea ce e gãunos, van.
宇
De multã vreme, oamenilor ca atare le—a luat locul, ĩn episcopat, un sistem de promovare, singurul care se exprimã (pe sine).
Nu mai poate fi vorba de individualitãi; singurul care se exprimã astfel e sistemul de promovare, mainãria administrativã.
宇
Rãsãritul cretin de azi e ajutat, ĩn funcionarea tradiionalismului sãu ‚instinctiv’, i de deficiene culturale, de carena culturalã, de arierare i de lipsa efervescenei intelectuale apusene.
Acest faimos tradiionalism e semnul arierãrii culturale; ĩn Antichitate nu era aa, nici cãtre sfâritul Evului Mediu.
Altfel, scorneau zilnic câte o erezie.
Ĩn epocile de ĩnflorire culturalã ale Rãsãritului, acesta colcãia de erezii i de inventivitate.
宇
‚Modernizarea’ nu e o opiune, e ceva necesar, un imperativ.
宇
Şi Saint—Simon, i Beyle fuseserã, se zice, mini practice.
Ceea ce nu exclude lenea ocazionalã.
宇
Prin curãia atotputernicã a Sf. Fecioare.
宇
La nivelul uman al ‚Parmei’, al lui Tacit i
宇
Pamuk dã o interpretare neplãcutã, culturalã, ‚Halimalei’—altceva decât Holberg, Beckford, De Quincey, Coleridge, Borges. Nu remarcã latura de vrajã, ci pe aceea de depravare i inumanitate a lumii descrise.
Or, ĩn spatele romanului picaresc se aflã basmul—nu invers. Ĩn aprecierea esteticã a lui Pamuk, elementul etnografic primeazã.
宇
Romanele i proza arghezianã.
宇
Romane bine scrise.
宇
Vârsta: valori. Romane. Lecturi. Surogate. Cititul. Loara. 4 x ....
宇
Ĩmi place tenacitatea romancierilor, etica lor, romancierii care scriu ĩndeajuns de mult, tiind cã asta le e meseria—romancierii care nu se cred Mallarmé.
Ĩn sfertul de viaã cât a scris romane, cât s—a exercitat ca romancier, Beyle a scris mult—cele patru romane, cele douã scrieri autobiografice, cele vreo douã schie de roman. Nu s—a jucat, vreau sã spun.
宇
Imagini ale absurdului, zãdãrniciei, descurajãrii i defetismului.
宇
Ceva din etosul benedictin, carmelit, dominican. Ĩnsã, mai ales benedictin. Etica benedictinã.
宇
‚Mãnãstirea din Parma’, ca desãvârire. Ca romanul impecabil, desãvârit, ireproabil. Romanul ideal, romanul ĩnsui, absolut, prag, extraordinar. Extraordinarul acestui roman desãvârit.
宇
Pasul. O nouã vârstã. I., rugãc., triplul vot de ieri (dum.), banii, lecturi, romane, a scrie, tarabe, casã, practic, afabilitatea, neindignat i rapid, prompt.
宇
Cãlãuzirea pe aceastã cale; polul, rugãc., lecturi.
宇
Holban era un empiric, ca i Gracq.
宇
Critica, aa cum o gândesc eu, nu poate fi decât rezultatul unor preferine energic exercitate; nici nu poate fi vorba de excluderea lor.
宇
Intelectual, Barbey ĩnseamnã De Maistre (i ali câiva doctrinari catolici francezi), Beyle, Balzac, Byron, Scott i ; iar admiraiile lui sunt vii i instructive i exprimate i literar. S—a vrut, de fapt, critic literar, cãci citea mult i reflecta just. A trãit mult, ĩndeajuns cât sã vadã linia Baudelaire—Huysmans—Bloy (cãruia ĩi plãceau Baudelaire i Poe). Indirect cel puin, ajunsese sã tie i de faimoii decadeni recenzai de Huysmans ĩn romanul lui—catalog.
Arta nuvelei, Barbey, Balzac, Beyle i Gobineau.
宇
Ĩl gãsim la Stevenson, Matei C., Holban i Gracq, la Lorrain i la Bernanos. Ba chiar i, se zice, la ... Proust.
Şi, de fapt, Stevenson a fost i el autorul unui mister urban—nu mai puin decât Matei C..
Nu a trecut defel neobservat. A suscitat i mari pasiuni literare.
宇
Era un om blazat, calcinat, cinic, defel ingenuu.
宇
De fapt, lui Barbey i—a plãcut enorm literatura contemporanã (ĩn primul rând Beyle i Balzac, apoi Scott, Byron); avea privirea agerã, mintea ascuitã, deloc boantã.
Cultural, apoi ca i critic literar, nu era un cârpaci.
宇
Denunarea ĩn viciu, ca i complacere ĩn viciu. Nici mãcar discipolii lui ĩndepãrtai, ca Matei C., nu se vor dezbãra cu totul de atare moravuri i apucãturi moraliste.
宇
Firea i temperamentul. O temperamentalã cu firea calmã.
宇
Apreciez la Barbey cã scria despre ceea ce ĩi plãcea; nu doar meniona fugar, ci analiza, revenea. Biografia lui intelectualã e un parcurs real, existenial. Nu o formalitate, sau ceva superflu.
宇
Era cu numai un deceniu mai tânãr decât Balzac. Era de—o vârstã cu romanticii mai tineri--i cu aceia ‚de tranziie’, ‚recalificai’ ulterior.
宇
Contradiciile atitudinii, independena lui faã de abloane nu au trecut neobservate.
宇
Ieri, Litania i episcopul capucin american; azi, articolul despre marele nuvelist.
宇
Arta nuvelei.
宇
Ceea ce la el e existenã i creativitate, la alii e pozã (i modã).
Epigonii.
宇
E adevãrat cã i JG se mai pierdea uneori ĩn generalizãri vagi, cu imprecizia ... de rigoare: cum e sc. XIX, cum e sc. XVIII, cum e surrealismul, cum e romantismul, etc..
宇
Barbey: uneori, critica lui e obiectivã, justã, neutrã, cu remarci la obiect; alteori, recurge la pamflet, la arjã.
宇
Romantismul: monstruosul, larvarul, hibridul, transgresivul, alunecosul.
宇
JG se declara preocupat mai ales de latura de spiritualitate a romantismului.a
宇
Regula afabilitãii.
宇
Multe povestiri amare, decepionate, blazate—chiar cinice.
宇
Unde, ĩn ce nu l—a urmat.
Semidoctism.
宇
Catolici ‚neconvenionali’ ca Barbey i Baudelaire presupun i postuleazã tocmai catolicismul crâncen al vremii lor, nu ĩl neagã.
宇
Artistic, i mãcar ca nuvelist, Barbey se considera un balzacian.
宇
Ĩngãlarea. Slinul i ĩngãlarea, drept categorii de viaã—cârpãceala i semidoctismul, trãsãturile de moluscã.
宇
De fapt, eu nu cred cã ĩi ĩneleg, uman, pe Barbey, Baudelaire, Bloy. Ĩn sensul ĩn care pe Bernanos ĩl ĩneleg.
宇
Nãravurile rãmân neatinse. Ele sunt, de fapt, mecanicul omului, mecanicul psihologic, scurtãturile, ceea ce nu pretinde creativitate i adaptare.
宇
Virtuile, dimpotrivã, pretind ĩnnoire, creativitate, inventivitate—ĩn ele ĩnsele.
宇
Laitatea, instalarea ĩn comoditatea ticãloiei.
宇
Uneori, critic obiectiv, sau recenzent la obiect; alteori, pamfletar.
Tonul insultei.
宇
Lâncezind.
宇
Jalnic, distrus, gradul de atrofie testicularã.
宇
Din situaia omului activ, dinamic, practic, empiric (JG, GT di L).
宇
Existã, la cei ca Gracq i Lampedusa, sau Sebastian i Pavese, i o repudiere implicitã ĩnsã decisã a abstractului. Un refuz, adicã. Ei refuzã abstractul.
宇
Citind mult Jókai/ citindu—l mereu/ neĩncetat pe Jókai.
宇
Când eu, când hainele.
宇
Ĩntrucâtva neurastenic, sleit de efort, de adaptare.
宇
Gândirea trebuie sã ia, sã urmeze contururile realului.
宇
E i altã carte, nu aceea de cãlãtorii asiatice (v. pg. 51).
Acum am patru cãri ale lui—cãlãtoriile, versurile i nuvelele.
Gracq, Nerval, Pavese i Barbey. Arta nuvelei. Nuvelisticã subtilã.
宇
Romancieri elegani, agreabili i productivi—hedonism--pastie superioare, ĩn cel mai bun caz: parafraze neratate.
宇
Cristologia lui Owen.
宇
Solubilizarea mutualã. Ĩnmuiat sau solubilizat sau difuzat unul ĩn celãlalt.
宇
Scheeben ĩl admira pe Suarez.
Iezuiii Suarez, Vasquez, Ruiz; Soto, Cano, Medina; dominicanul Bañez.
宇
‚Noii teologi’ par convini de zãdãrnicia i pedanteria teologiei sc. XVI, ba chiar de nocivitatea ei.
宇
Cârpãceala vs. Deipara.
宇
Forma este, ĩn artã, adevãr i cogniie. Nu existã ‚prezentãri poetice ale adevãrului’, cum cred didacticitii.
Cu alte cuvinte, principiul cognitiv al adevãrului e indisociabil de expresia lui.
宇
Eseul despre firea umanã al iezuitului francez. Citeazã caracteristica fiinei la Sf. Irineu i Grigore al Nyssei.
宇
Rãutate, cruzime i dezechilibru nervos.
Eu n--a fi vindecat—o, ea m—ar fi distrus.
宇
Interpretez evenimentele de azi (joi), ca pe un rãspuns la rugãc. din ajun.
宇
Ĩntr—adevãr, da, numai sufletul omului conteazã.
宇
Redus la o existenã infraumanã.
宇
Eu atept sã treacã viaa. Nu am ambiii, aspiraii.
宇
Interesul literar al propriei viei.
Noiuni prea ĩnguste—sau artificiale—sau abstracte.
宇
Cu aplecarea interbelicã spre scandalos i scabros.
宇
Deopotrivã literatura i viaa (ĩn formele ei agreabile).
Nu existã o opoziie, sau o rivalitate.
Necesare sunt ambele.
宇
Când i când, nite cozerii—ca la JG ....
宇
Latura de nerozie a lui Beyle, ceea ce e nãtâng la el. Şi alura celor ca Beyle, CD, H de B.
宇
Rugãc. transformã, limpezete, fortificã, face sã vrei mai bine.
宇
Modernii nici nu mai ĩncep atât de prost ca Beyle i H de B; nici nu mai ajung, dupã aceea, la fel de sus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu