View My Stats

vineri, 20 august 2010

Defoe didactic, indigest, i cel picaresc—realist, picant, uor obscen, ca ‘al doilea Defoe’. Defoe licenios i romanesc.

Gura, trupul, casa, hainele, lingeria.

‘Parma’, Rovani, James; asiaticii; Joyce, Gracq, Homer, Musil; anticii; Platon.
Cele câteva cãri—mai ales romane—care sã merite—dincolo de banalitatea i ternul rutinei.

Tangibilul. Activ.

Duchesne scrie cã tocmai ĩn zona administraiei era Biserica romanã foarte deficitarã, tocmai administrativ cârpãcea.

Cu cretinismul roman al lui Leon I.

Analiza asprã fãcutã de Duchesne monahismului; un om care ĩi vedea pe cãlugãri aa cum sunt. Duchesne era un savant, era un gânditor, i era un cretin sincer. Ştia cã a face istorie nu ĩnseamnã a face teologie.

Impropriul maximalism patristic indignat, oãrât, stropit.

Docilã, impresionabilã,

Vechea nuvelã francezã terifiantã, lucruri ca ‘Smarra’, crude i romantice, de un ascuit sim al oribilului, capodopere de atmosferã, basme oribile.
Francezilor le revine ĩntâietatea ĩn astfel de lucruri—alde Nodier i chiar Mérimée—cu toate cã ai lor preferã sã se refere la …Poe.

Beyle, Gobineau, Ramuz. Nuvele. Duhul. Loara. Nãdejdea. Binele iubirii.
‘Un sunet de departe’, un murmur adânc. O adiere de viaã tainicã.

Dominabilã i dominatã, are nevoie de o atmosferã de eficienã.

Tarifele. Ceaca. Plicul. Staniolul.

Valori.

Ce e dizgraios ĩn mod obiectiv, i ce mã urâete.

Gracq, om mult mai luminos ca Montherlant. Ceva umor.

Nebiruit, neĩngenuncheat.

Montherlant spune ceva despre Patapievici--aa cum nãdãjduiesc ca Gracq sã spunã ceva I despre mine.
Existã la Montherlant otravã, lestul de venin.

Arta se constatã, nu se pledeazã. Analiza esteticã se cade sã ofere constatãri la obiect, nu pledoarii. Nu de ce ar trebui sã placã o scriere—ci de ce chiar place. Arta nu se pledeazã; se afirmã.

Iertarea datã de Iisus este vindecarea datã de Iisus, taumaturgia Lui Iisus. El iartã vindecând.
Iertarea de la El e vindecarea de la El. El iartã restaurând, tãmãduind.

Latinizarea a fost dacã nu cerutã sau iniiatã, atunci ĩncurajatã de apuseni; tiu cum gândeau despre noi.

Harul necreat, Sf. Spirit, prezena transformatoare a Lui Dumnezeu.
Dacã harul, necreat, e prezena Lui Dumnezeu ĩn creaturile raionale, atunci harul e Sf. Spirit, comunicarea ipostaticã a Lui Dumnezeu.

Cei ca Pãr. Freeman i Pãr. Taft preferã BO rusã; cei ca Gilbert, BO greacã, caracterul mai pronunat bizantin al cultului.
Pe Freeman ĩl supãrã ceea ce e forat i convenional la neoeleni, el pornete de la o constatare empiricã asupra insuficienei I defectelor expresiei neoelene.
Faã de un text hagiografic neoelen, reacia mea a fost identicã cu a Pãr. Freeman.

Proze mallarméene, enigmatice, adânci, de o splendoare emoionantã i raionalã—nu elucubraii informe, nu cârpãceli.
Bagatelizarea gândirii i a prozei lui Mallarmé.

Pretextul mallarméan. Snobism.

Loara—Gracq—tribunã—romane. Interpretarea lui Mallarmé la Claudel; ceea ce e afirmativ i pozitiv. Decadenã, pozã i afirmativitate, vlagã, energie.

Gracq ar fi fãcut asta—s—ar fi pronunat despre diferite romane.

Ca o a treia cale--i eu, i el—a pãi ĩmpreunã.

Afirmãri simbolice i afirmaii simbolice. Efigii.

Ceea ce a fost numai o modã decadentã.

Cretinii I se adreseazã Lui Iisus, nu Logosului sau Cuvântului. Relaia cu Iisus este resimitã drept relaia cea mai semnificativã.

Pai de acceptare mutualã au fãcut i lutheranii; se creazã impresia falsã cã ‘cedãrile’ sunt numai de o parte. Au venit i ei mai aproape de Biserica latinã i i—au recunoscut legitimitatea. Nu au turbarea calvinitilor.
E de ateptat ca trecerea ĩntr—un plan mai general sã se ĩnsoeascã de confuzie.

Demnitatea patristic—teologic—spiritualã a fiecãrei vremi; i mizeria aferentã. Fiecare epocã e una de Pãrini, teologi creatori i sfini. Şi fiecare e o epocã de mizerie i de haos.

Simul legitim al localului i al singularului.

Urmãrile nelegiuite ale unor revendicãri legitime, esenial ĩndreptãite. Asta deplângea, cred eu, bãtrânul Luther—regresia a ceea ce ĩncepuse el.
Luther câtigase ĩnelepciune; erau lacrimi i suspine ale ĩnelepciunii, cauzate de deplânsa intempestivitate.
Luther se ĩnelepise.
Nici vorbã de aa ceva la turbatul Calvin.

Integrarea esteticã a aspectelor artistice ale religiei este o falsã integrare, una neunificatã, una discordantã.

Onoarea i cretinii. Cretinii au tiut sã moarã pentru onoare, la fel ca faimoii ronini; pentru onoare, i nu pentru vreo recompensã postumã. Pur i simplu fiindcã aveau onoare, i nu ca sã primeascã ceva ĩn schimb. Onoarea nu le—a fost strãinã cretinilor.
Exemple de umanitate care fac cu neputinã cinismul dezabuzat.

Ĩn Jünger, Cioran ĩntâlnise i simpatizase un alt nazist filofrancez. Era ceea ce dandyul Cioran ar fi numit ‘un tip bine’. Corespundea i ideii lui de civilizaie.

Cei 44 de executai de la 9 septembrie.

Acele fore negative, ale morii i negãrii—pulsiuni de moarte.

Ea se descurcã mai bine. E mai eficientã.

Mari—al doilea pui afumat, cinci covrigi i un litru de cola.
14 z..

Literatura poate vorbi despre lucruri dureroase, chiar despre dureri ale autorului—despre demenã i

Cine n—o va apuca decis pe drumul sãu nu va ĩntâlni niciodatã pe nimeni.

Ĩn focul iubirii purificatoare i exigente a Lui Iisus.

Mizeria ecumenismului, etc.—la admiratorul lui Beyle, Gracq, Balzac i Lampedusa—mizeria zgurii, a zaului intelectual, a surogatelor.

Cei care chiar l—au iubit pe Barth, au iubit gândirea lui Barth: Balthasar (cf. i lui Bieler) i Küng.

Existã un soi de depreciere greitã i cam convenionalã a lui Küng, care, teologic, are meritele lui, nu e tocmai un obtuz, i ĩn niciun caz nu e nici capsomanul, nici clownul vanitos cu care cautã unii sã—l identifice--i n—am nevoie de Pelikan pentru a fi sigur de asta—cu toate cã la fel de cert e cã, de la un moment dat, Hans Küng chiar a devenit anticatolic--i anticatolic ĩntr—o cheie destul de banalã.
A fost, o vreme, un catolic protestantizant i progresist. Treptat s—a convenionalizat--i s—a i banalizat, probabil—tocmai din teribilism.

Mereu--i ceea ce e mai important, din iubire.

Ca ‘Rou i negru’.

Existena ĩntr—o spiritualitate a frumosului.

Ceea ce am vrut sã spun mai sus este cã eu nu sunt supãrat pe Hans Küng, preotul catolic i fosila vie a progresismului aizecist.
Un autor vestigial.

Romanele stendhaliene ale marelui Pavese.
Scrisori, jurnal, eseuri, poezia.
Se poate vedea ĩn Pavese un alt Beyle, noul Beyle.

Patapievici i Montherlant, Pavese, Camus.

Ascuns ĩn laitate.

Un soi de cinicã fetiizare a fascismului italian.

Lucrul de naturã sã mi—l facã cel mai simpatic pe cititorul Gracq este iubirea lui pentru Lovecraft, Tolkien, Poe i Verne—acolo unde alii strâmbã, vai, din nas.

Ce cunotea Gracq din romantismul nemesc. Romantism teuton existã i la gracqianul Tournier, om de culturã germanã. Rãstãlmãcirea vechilor legende, ca ‘resemnificare’ a lor.

Referirile lui Gracq la literatura romantismului nemesc sunt mai mult indirecte, iar puinele texte critice sunt mai ales ocazionale—ca prefee, etc., i un fel de prelucrare.

Aprecieri al cãror ton ĩl cunosc dinainte, i nesemnificative.

Gracq lua romantismul nemesc drept ceea ce acesta i este de fapt.

Nu ca laborator sau creuzet literar, ci ca reuite literare, ca scrieri. Romantismul nemesc nu e interesant ca laborator literar, ci pentru scrierile pe care le—a dat; nu fiindcã a intenionat, ci fiindcã a izbutit.

Metoda gracqianã de a ‘scutura’, plastic vorbind, de a detaa nemilos detaabilul.

Vatican I i Trent sunt singurele care i aratã a Sinoade ecumenice.

Copila.
Pueril. Cr..
Simul frumuseii.

‘Schimbarea inimii’, despre care vorbea Iisus, este o necesitate constatabilã i empiric—existã oameni la care e perceptibil faptul cã schimbarea care le trebuie nu e una punctualã, ci una de ansamblu, sistemicã. Lor nu le trebuie un pont, ci o schimbare de principiu.

Şase autori japonezi—cele douã doamne ‘ale’ Ep. Sigrist, patru moderni.

Dra. O’Connor despre nuvelele lui Malamud.

Keats, Dna. Lehmann, Dna. Welty, Cehov, nuvelitii din carnetul ĕ 1,

Ĩntreeserea dumnezeiescului i a omenescului.

Aprecieri concordante despre bagatelizata ‘filozofie a ciobãnaului’, despre Marc—Aureliu.

‘Simion de la Cyrene,/ Numai tu i c—un tâlhar …’.
Calea Crucii recapituleazã umanitatea—inclusiv pe aceea miloasã—femeile Ierusalimului, Simion, tâlharul cel bun, ucenicul iubit, Maria, Veronica legendei. Iisus ĩntâlnete, recapitulatã, I bunãtatea, ĩn calea Lui cãtre moarte.
Iar aceastã bunãtate nu e chiar neputincioasã.

Ce fel de disperare vãd ei la Iisus crucificatul? Rãstignit, Iisus se simte ĩncã ĩn putere sã ĩi promitã intrarea ĩn Ĩmpãrãie tâlharului celui bun, a cãrui credinã mica munii i care se ĩncredina domniei unui alt supliciat.
Eu ĩl vãd pe rãstignitul Iisus promiând intrarea ĩn Ĩmpãrãie, pe când atârna pe lemnul blestemat.
E semn cã tia cã autoritatea Lui n—a ĩncetat niciun moment.

Stãpânii i convenionali, ĩnsã nervoi.

Am despre femei o pãrere mult mai bunã decât sunt dispus sã le—o spun.

Sedus mai mult de luminozitatea ochilor, de aerul inteligent, de gingãiile feminine.

Mai degrabã ca i criteriu minim—dacã altceva tot nu tie ….

Ne adresãm unor populaii feminine de la capetele spectrului.

Vãd ĩn asta o formã de exercitare stângace a puterii.

Tresmontant, nefanatizat, a reuit sã nu fie omul nimãnui, al niciunui partid religios sau intelectual.

Stângist, evoluionist i modernist sunt i eu; ceea ce le reproez progresitilor e iraionalismul febril i mai ales faptul cã nu Ĩl iubesc pe Iisus.

Maréchal i analiza criticã a lui Kant.

Instalarea ĩntr—o certitudine placidã ucide iubirea—pasiune.

Parafraze.
Parafraze, exersare.
Eseuri, proze, analize.

Parafraze—la Agopian, Albala, Cãrtãrescu, Mazilu, Simionescu, Titel, Cosau.
Grile—AG, NM, Cioculescu, Paleologu, Piru i EB, selectabilul.

A oferi o gândire, o reflecie.

Blestemat cine va râde de lacrimile iubirii.

Gracq nota i transformãri ale gustului, schimbãri survenite.

Eu mã consider un modernist ĩn teologie (--am scris ‘ĩn teologie’, i nu ‘ĩn religie’--).

Uscarea imaginativã i afectivã.

JG despre Chateaubriand i stilul lui, Bernanos, romancierii catolici citii (i clientela lor, ca i fluctuaiile politice ale unuia), Tolstoi, Marx, gazetãria sa i Troki, o a doua menionare a ‘Cazacilor’. Acuitatea; pe fazã.

Pretinsa marginalitate a religiei ĩntr—unul din romane (cel ‘poliist’).

Ĩn unele portrete de la bãtrânee, expresia lui Gracq seamãnã cumva cu aceea a lui Ratzinger.

Altundeva, despre Aragon, Morand, Malraux.
Ultimul alineat al articolului lui Rondeau (Chateaubriand); cele 15 pagini ale ‘Parmei’.

Romane neruinate, libertine.

Cu ironie, cu lejeritate i finee, nu oãrât, nu cu vehemenã stridentã i cu neavenit dispre strivitor. A discredita cu urbanitate, nu cu amãrãciune, nu cu ranchiuna kurpianã.

Şase autori, numai de pe ĩntâia pg. a catalogului.

Considerentele reticenelor lovinesciene ĩmpotriva lui Sadoveanu erau unele extraliterare, ideologice—chestiuni de sincronism, racordare i oportunitate, politicã de cenaclu (chiar la o vreme când criticul nu patrona aa ceva), considerente de direcie literarã, de gestionare i ĩndrumare, nu de artã. Era exasperat de o tendinã.

Grãbit, mecanic i ‘incomplet’.

Mintea, cultura, firea i educaia, urbanitatea.

D’Holbach—ateismul luminos, hedonic i senin.

Iubirea; lacrimile, profilul scânteietor; vârsta, ≠.

Leon al XIII—lea ca latinist, ca poet latin i ca umanist. Cultivarea literaturii antice latine.

Japonia—citit—peisajul—masa cu cãri.
Ziarul.

Ceva Sadoveanu, Homer, Joyce, Gracq, Lampedusa, Pavese, Giono, Bassani, Borodin, Rovani, Tolkien, basmele nemeti, Marx, Raicu, Tournier.
Estetizarea existenei.
Primenirea.
Casã\ lecturi. Loara. Simul frumuseii, nesaul ei.

Animalitatea exclude iubirea.
Apartenena la animalitate exclude apariia iubirii.

Necesitatea diagramei; vârsta …; tempo; 2 s..

Gracq, vârstnicul, despre tarele literaturii mai noi, despre lipsurile ei.

Pot i ele sã fie nite animale—nu mai frecvent decât bãrbaii.

Unii trag ponoasele altora, primesc tratamentul meritat de alii.

Literatura n—are interes fãrã relaie cu viaa; viaa n—are interes, nici ea, fãrã relaia cu acea puinã literaturã explicativã.

Cântecele aragoniene.

Lãsarea comunismului ĩnafara scrisului literar.

Inspirat de o politicã laicã i secularistã.

Despre Aragon, m—ar interesa cel puin lucrãrile lui Sadoul, Daix i Ristat.

Impresiile fostului romancier caustic, devenit traducãtor de rutinã din francezã (despre ceea ce i—a displãcut).

Vols. I—IV ale LUMII REALE (indiciu de realism programatic--i, ĩn ascuns, de tezism bolevic).

E vorba numai despre nite romane relativ timpurii (de la 36—46 de ani).

Se vroia estimat estetic, ca romancier, nu drept comunist, nu ca militant.

Cretinii sunt pentru mine ceea ce sunt comunitii pentru Gracq; am pentru cretini acelai fel de curiozitate deschisã, de simpatie i de receptivitate.
Eu ĩi citesc pe cretini—ĩnsã Gracq ĩi citea, vai, pe comuniti, pe Troki i chiar pe Lenin.

‘Camere’ sau ‘Ĩncãperi’ se cheamã, poetic, ultima lui culegere de versuri.

Am simpatie pentru cretini—ca Pavese, ca Tournier, ca autorii ‘lui’ Patapievici (Montherlant, Camus, Eliade i Pavese).
Adicã: nici antipatie, nici vâscoasa raportare ambivalentã, ‘scãldatã’, nesigurã.

Niciun comentariu: