Audiţia muzicalã
Audiţia muzicalã poate sã nu fie nici freneticã şi mecanicã, aşa ca în rutinierul recurs la muzicã al celor de azi, nici plictisitoare şi crispatã, de o artificialitate solemnã; nici dezabuzare şi tocire, nici falsã pietate culturalã. Existã o a treia cale. Se mai poate într—un fel. Se întrevede o a treia opţiune. Mai întâi, audiţia muzicalã e mai mult, nu mai puţin decât o operaţiune intelectualã; de aceea, nu ar trebui degradatã la statutul de acompaniament al altor activitãţi cotidiene, nici sã i se cearã sã ofere ceea ce e nedemn de ea sã dea. Rostul audiţiei muzicale nu e sã însoţeascã alte activitãţi gospodãreşti; înainte de a—l citi pe Teachout, citeam un alt critic muzical american, şi acesta pleda, la fel, pentru individualizarea audiţiei muzicale, ‘prea multul e prea puţin’.
Muzica nu trebuie sã slujeascã drept fundal sonor activitãţilor gospodãreşti. Rezultatul direct al subordonãrii muzicii este banalizarea ei, şi tocirea înţelegerii. Muzica ‘în valuri’ e muzicã risipitã. Unde muzica abundã, acolo lipseşte. Muzica trebuie sã fie un moment aparte, o orã a zilei, o activitate în sine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu