"Teza" lui "Kane",ideea lui "Kane" este cã din fragmente nu se poate compune imaginea unui om,a unei vieţi;cã mãrturiile sunt fragmentare şi inerent deficiente.Cã nu servesc de fapt la nimic pentru a cunoaşte un om.Cã raporturile vieţii noastre,toate,rãmân accidentale şi extrinseci;nu mi se pare cã Welles ar fi vrut sã arate cã ĩn aceastã privinţã Charles Kane este un caz atipic,izolat,ci cã situaţia lui Kane este caracteristicã.
Asamblarea mãrturiilor despre Kane nu configureazã portretul unui Kane contradictoriu,aşa cum crezusem eu despre film,care mi se pãruse a fi o capodoperã a portretisticii.Ci configureazã contrariul—un portret contradictoriu al lui Kane,un portret inerent contradictoriu,intrinsec fals.Nu Kane este contradictoriu;ci portretul lui.
Despre Kane nu ştim nimic;nu aflãm deloc cum era.
"Kane" este un film epistemologic,nu psihologic.Şi dacã este o capodoperã,atunci este o capodoperã de epistemologie,nu una de psihologie."Kane" vorbeşte despre cogniţie şi eşecul ei,nu despre magnatul Kane (al cãrui eşec,deasemeni,se poate ĩntrezãri).
Este un film despre echivocul cunoaşterii morale.Ce se poate afla,cunoaşte despre un om? Nimic.
Obiectul filmului nu este eşecul lui Kane,ca om (eşec dealtfel sugerat);ci eşecul tentativei de a-l cunoaşte,afla,descifra pe Kane.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu