SIMETRIA
Ĩntr—un eseu foarte inteligent despre ecumenism,un filozof revendica mai multã consideraţie pentru antifilioquismul cinstit, ‚teologic’, şi mai puţine prejudecãţi faţã de promotorii bizantini ai antiunionismului.
Cred cã ambele se pot concede;dar lecţia aceasta,aşa de binevenitã,are şi un revers:
--ceva mai mult respect faţã de bizantinii tomişti, sau unionişti, sau antiisihaşti;
--mai mult respect faţã de antiisihasmul sincer,al teologilor de calitate;
--o reflecţie asupra tezelor isihaste şi o examinare a acelor prezentãri care pot da naştere la neĩnţelegeri, erori,etc..
Dacã expunerile filioquismului trebuie revizuite,corectate unde e cazul,iar oponenţii integri trebuie stimaţi,exact aceleaşi deziderate sunt valabile şi ĩn cazul isihasmului.
Dacã antifilioquismul meritã respect şi atenţie,la fel este şi cu antiisihasmul;dacã o doctrinã poate fi defectuos formulatã,la fel şi cealaltã.
Trebuie admisã şi ĩntemeierea criticilor antiisihaste,dreptatea care se aflã ĩn ele,şi faptul cã ele semnaleazã just neĩnţelegeri la care doctrina poate da curs.
Aşa cum antiunioniştii puteau fi venerabili şi esenţialmente corect orientaţi,la fel şi bizantinii unionişti meritã aceastã consideraţie.
Trebuie cerutã o simetricã lipsã de prejudecãţi faţã de tomism,şi o revizuire a expunerilor doctrinare isihaste,pentru a rectifica deficienţele de formulare,etc..
Pentru fiecare recomandare fãcutã de cãtre filozoful care scrie despre ecumenism,poate şi trebuie sã fie fãcutã o recomandare simetricã—reversul primei.
(Aceste recomandãri simetrice nu trebuie fãcute ĩn numele simetriei—ci al istoriei şi teologiei. Ele trebuie sã corecteze greşeli deja fãcute.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu