luni, 27 octombrie 2008
DOGMÃ ŞI INIMÃ
DOGMÃ ŞI INIMÃ
Ĩn tot mai numeroase medii (vai,creştine!) prevaleazã astãzi ideea dupã care dogmele sunt detestabile;formulele, expresiile dogmatice sunt detestabile.
Astfel de judecãţi provin de la oameni cu o proastã experienţã a inteligenţei,şi cu o anume aversiune faţã de minte.Unii, romantici,se prevaleazã de câteva locuri patristice ‚apofatice’;dar ceea ce au ei ĩn comun cu Pãrinţii citaţi este numai ‚tãcerea sfântã’,nu şi foarte respectabila filozofie propriu—zisã a celor din urmã.Pãrinţii ĩşi permiteau sã fie,la nevoie,’apofatici’,pentru cã,ĩn rest,fuseserã mari filozofi.E uşor sã ĩţi ĩnchipui,van,cã eşti ‚apofatic ca Pãrinţii’;e mai greu când vine vorba sã fii un filozof creator ca şi ei.’Tãcerea’,sfântã sau nu,permite sã se presupunã orice;cuvântul manifestã,dã ĩn vileag, expune.
Nu ĩntâmplãtor legendele creştine asociazã elaborarea câtorva din tezele legate ulterior de expresii dogmatice,cu evenimente mistice (cazul lui Ioan Duns Scotus,al Sf. Toma).Tezele teologice sunt arãtate ca fãcând parte din viaţa interioarã,lãuntricã,misticã a acestor mari teologi.Conexiunea existã.
Marile teze ale Fer. Ioan Duns Scotus apar ĩn contextul vieţii lui interioare curãţite, mistice şi ascetice.
Instinctiv probabil,tradiţiile legendare asociazã teza teologicã cu intuiţia misticã.Gândirea elaboreazã şi comunicã semnificaţia teologicã a unei experienţe mistice.Nu putem rãmâne pe pragul unui ‚negrãit’;iar dogma nu ia naştere ĩn divorţ de viaţa interioarã.Multã vreme,creştinii au considerat gândirea o expresie superioarã a vieţii interioare;azi,o considerã un reziduu nociv.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu