MARILE CÃRŢI ORIGINALE
Poate fi de ĩnţeles ca unii cititori sã nu considere ‚marile cãrţi originale’ (ale câtorva prozatori englezi din sc. XVII,ale lui Coleridge,Ruskin ...) drept cele mai bune lucruri scrise vreodatã;dar e de neĩnţeles ca atâţia cititori nici mãcar sã nu se intereseze de ele.Poţi sã nu le consideri piscuri ale literaturii;dar nu poţi sã nu te interesezi de ele.[Ĩn aceeaşi situaţie se aflã lexicograful şi eseistul Johnson;numele lui ĩnseamnã ceva pentru Pãr. Schall,Short,Teachout şi Kurp.]
Numindu—le ‚originale’,mã refer mai ales la calitatea formei,la duhul care gireazã aceastã formã slobodã.
Intelectual,ele rãmân o referinţã a libertãţii.
Literaturile spaniolã,italianã conţin şi ele astfel de curiozitãţi.
Aceste monumente solitare şi singulare ale originalitãţii par sã fie obiecte ale unui soi de drasticã ignorare dispreţuitoare.Ĩn sc. XIX,ele erau admirate,citite.Erau citite de cãtre marii eseişti englezi ai vremii.
Pot sã nu—ţi placã cel mai mult;dar nu poţi sã te dezinteresezi de ele—tocmai pentru cã sunt originale şi de o formã deconcertantã.Strepezeala modernã a fãcut ca bizareria sã treacã drept anostã ,iar extravaganţa drept banalã;un veac sedus de toate extravaganţele a dispreţuit marile cãrţi originale—de ce?Tocmai fiindcã ele sunt irecuperabile din punctul de vedere al extravaganţei stupide şi lineare a sc. XX;adevãrata banalitate a refuzat extravaganţa ĩntr—adevãr originalã.
Asta dovedeşte cã anarhicele ‚extravaganţe’ aşa de cultivate de sc. XX sunt ĩn majoritatea lor şarlatanii,şi cã gustul extravaganţei autentice de fapt s—a pierdut pentru majoritatea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu