Despre viziuni şi experienţe ale prezenţei unor persoane sfinte
Ceea ce urmeazã e mai mult rezumatul pentru uz propriu al unui articol despre vizionarismul creştin.
Dupã Înãlţare, existã câteva experienţe directe ale Persoanei Lui Iisus: la Sf. Ştefan, la Sf. Pavel şi la Sf. Anania. Nu ştiu dacã Apocalipsa poate sau trebuie sã fie interpretatã ca un astfel de eveniment de întâlnire a Lui Iisus, adicã nu ştiu dacã e transcrierea unor viziuni. Vizionarii din istoria ulterioarã sunt Sf. Francesco, Sf. Iuliana de Liege, carmelitul Sf. Simon (într—o perioadã când englezii erau în avangarda vieţii cãlugãreşti), Sf. Gertrude cea Mare, Sf. Ecaterina de Siena, Sf. Iuliana de Norwich, Sf. Lydwine, Sf. Juan Diego, Sf. Teresa a Lui Iisus (1559), Ven. Maria a Lui Iisus, Sf. Margareta Maria, Sf. Veronica, augustiniana Fer. Ana Ecaterina, carmelita Maria a Sf. Petru, Sf. Bernadette, Sf. Gemma, Sf. Pio, cei trei pãstoraşi portughezi, Sf. Faustina, Fer. Maria Pierina. Unii dintre aceşti vizionari au avut experienţe ale Lui Iisus, alţii, ale Sf. Fecioare, iar alţii—ale ambilor. Validitatea unei viziuni este precizatã folosind criterii extrinseci—concordanţa cu învãţãtura Bisericii şi efectul asupra vizionarului, adicã urmãrile constatabile în viaţa lui duhovniceascã. Autoritatea unei viziuni derivã din girul Bisericii, astfel încât ceea ce e autoritar în viziune e, de fapt, ceea ce ajunge sã fie preluat în hotãrârile Bisericii. Elementul personal în configurarea reprezentãrii a fãcut obiectul unor discuţii—reprezentarea vizionarului tinde sã concorde cu informaţiile pe care el le are deja despre aspectul lumii sacre care îi e dezvãluitã. Uneori, însã, viziunile pot sã suplimenteze sau sã contrazicã informaţiile prealabile ale vizionarului. Viziunea rectificã, în acest caz, noţiunile preexistente. Nu e greu de vãzut cã în epoca post—apostolicã vizionarismul apusean caracterizeazã mai ales mistica femininã, receptivitatea femininã faţã de sacru.
Viziuni ale Lui Iisus şi ale Maicii Domnului existã şi la schismaticii ruşi şi la atoniţi—oameni gãsiţi vrednici de vederea chipurilor sfinte. Sf. Siluan, Sf. Cosma de la Zografu, Sf. Grigore al Tesalonicului (sfânt pentru mulţi catolici din riturile rãsãritene) sunt exemple de astfel de vizionari. Sf. Serghei i—a apãrut Maica Domnului, împreunã cu doi dintre Apostoli.
Grigore Taumaturgul al Neocezareii, ‘al doilea Moise’, ar fi primit o viziune a Maicii Domnului. La fel şi Roman Melodul.
Pãr. Coman mãrturisea o experienţã a prezenţei Sf. Grigore al Tesalonicului; ne amintim şi de ţãranul vârstnic din Ars, care conversa cu Mântuitorul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu