CARACTERUL NONARHEOLOGIC AL DOCTRINEI CREŞTINE
Teologia este o ştiinţã; mai exact, doctrina ortodoxã, nu speculaţiile individuale, ci doctrina Bisericii este o ştiinţã; şi, ca ĩn orice ştiinţã, ‚ulterior’ nu ĩnseamnã ‚inferior’. Ştiinţa lui Pasteur nu este inferioarã celei a lui Buffon fiindcã—i este ulterioarã. La fel este şi ĩn cristologie; cristologia nicenianã este altceva decât cea care a precedat—o—şi ceva superior.
Biserica este cea care a ajuns treptat la o ĩnţelegere tot mai desluşitã, mai completã—şi mai ĩnãlţatã.
Detest anacronismele care cred cã demonstreazã ceva introducând ilicit ĩnţelegeri ulterioare ĩn documente vechi.
Credinţa şi doctrina creştinã nu sunt o arheologie.
‚Vechimea’ este un prost alibi—numai pretext de schismã.
A se prevala de ‚ceea ce este mai vechi’ presupune o pneumatologie foarte greşitã—şi, corelativ, o ecleziologie falsã.
Prin ‚teologie’ aici ĩnţeleg ‚ceea ce ĩnvaţã Biserica’, doctrina creştinã obiectivã, nu scrierile teologilor ca şi creaţii individuale.
Interpretarea progresivã a faptului cristic fundamental.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu