Amado a ieşit din partidul comunist ĩn ’56, la 44 de ani, după ce ieşise din viaţa politică activă ĩn ’55. Os Subterrâneos da Liberdade apăruse la 42 de ani. Ar putea fi ultima lui carte ĩn calitate de comunist militant. Are un titlul destul de sartrian.
Sartre ĩl citea şi ĩi admira literatura. După ieşirea din politică, sudamericanul va trece la cărţi despre femei, farmecele Bahiei şi sexualitate.
۞
A identifica ceea ce e teribilism la Waugh, Claudel, Paleologu.
Tentaţia de a exagera, epata, poza.
۞
Iau eu ĩn serios continuitatea de ĩnvăţătură a Bisericii? O postulez, sau o constat? E numai un postulat, sau o axiomă—ori este o constatare?
۞
Ambivalenţa. Discreţia, realismul, relaxarea, umorul, stratul realului.
Ĩi poate conduce pe oameni numai cine nu—i respectă.
۞
Claudel, creatorul unei originale şi ample gândiri creştine, tratat cu condescendenţă şi suficienţă de către teologii de catedră.
۞
A deprecia cunoaşterea, a o desconsidera, a o reduce la cârpăceală şi apriorisme.
۞
Adevărata mistică—aceea a teozei—e explicată şi făcută cu putinţă nu de către anatemele chiriliene, ci de către teologia Calcedonului.
Ceea ce exclude unul din termenii de unit face cu neputinţă divinizarea.
۞
Dacă ar fi de ales ĩntre demitologizare şi legende, aş alege legendele, folclorul religios. Ştiinţific e la fel de inexact, teologic e mult mai respectabil.
Nu e de ales ĩntre legendă şi ştiinţă, ci ĩntre legendă şi falsa legendă.
۞
Cu vestirea, cu kerygma, cu FAPTELE ..., ĩncepe o istorie de confuzii, de dibuiri, de paşi greşiţi.
۞
Cinste, amabilitate, veselie, milostenie, ospitalitate. [Pg. 47.]
۞
Ĩnspre muntele Schimbării la Faţă.
O ĩnţelegere particulară a acestei sărbători. Interpretări patristice.
۞
Dacă ĩntâii creştini erau relativ puţini, asta nu ĩnseamnă că erau şi uniţi. Dimpotrivă, erau ĩnvrăjbiţi, certaţi.
۞
Nu văd la schismatici o definire elegantă a primatului roman primitiv, aşa cum ar putea să arate ĩn interpretarea lor.
Dimensiunea mistică a primatului roman, necesitatea.
۞
Epignosisul Sf. Pavel.
۞
Cei la care ecumenismul e o atitudine spirituală, religioasă (Atanasie cel Mare, Vasile cel Mare, Maxim, Nichifor Vlemide).
۞
Condamnând inflaţia doctrinară preconciliară, oamenii Vaticanului II au procedat tocmai la o astfel de exagerare şi la o inflaţie de sloganuri, etc..
۞
Formidabilul stil al cristologiei de la ‘Coloseni I’, 15 ..., şi recomandările de la ‘Coloseni II’ (‘ĩnjosirea duhului şi severitatea faţă de trup’, ca urmărire a ‘satisfacţiei trupului’—impulsurile autolezante—intuirea resortului autolezării).
Cuvintele lui poate le au; viaţa lui, viaţa lui ĩn Spirit n—o au, aceasta le lipseşte.
N—au viaţa lui, vioiciunea lui, marca Spiritului.
Vigoarea şi simplitatea cristocentrismului paulinic, directeţea.
۞
Tratate ca oracole, interpretate arbitrar, unilateral.
۞
Filozofie nepedantă, netehnică, ĩnsă filozofie, veritabilă filozofie.
۞
Omiliile medicului rus. Iisus. Deocamdată. Falsă penurie.
۞
Astăzi Cerinţiu e respectat profesor de teologie, membru al Academiilor de resort.
۞
Paremiologia, plămadă. Muieş.
Waelhens, Dondeyne. Macquarrie, Malevez, Brisbois, Bouillard, dominicanul Ernst,
۞
Teologi ca Atanasie cel Mare, Vasile, Maxim, Ioan Damaschin—ĩn acelaşi sens teologi.
۞
E când subtil, când de bun simţ.
۞
Important e ceea ce se face—nu ceea ce e ĩn teorie.
۞
Generozitatea—poate strategică, poate arogantă—a celui mai puternic.
۞
Oră—ed. ě—KR, YC.
۞
Ĩn vreme ce el complota cu comuniştii, uniaţii pe care—i dispreţuia prosteşte mureau ĩn mâinile bolşevicilor.
۞
Devine un defect disjungerea simbolului de realitate.
۞
De fapt—3 x ’93; ’94. Impresii de iubire. ’93—TV, SHOGUN; oră; vârf, răsucirea.
۞
Inteligent şi râvnic—ĩnsă cârpaci şi ignorant istoriceşte.
۞
Născutul e de preferat creatului. Hristos e de preferat creaţiei. Dumnezeu a oferit ĩntâi lumea, care e ceva creat; apoi pe Fiul Lui, care e Cineva născut din El Ĩnsuşi, din Dumnezeu.
Născutul e mai ĩnalt decât creatul. Acest născut e oferit de către Dumnezeu.
Ĩn Iisus, omul are nu creatul, ci Născutul (din Dumnezeu).
Fiul născut din adâncurile Lui Dumnezeu.
۞
Exagerarea, amabilitatea forţată, preferarea musafirilor, preferinţa exagerată manifestată faţă de oaspeţi e la fel de penibilă şi de stridentă ĩn ecumenism ca şi ĩn viaţa de familie—ruşinarea cu ai săi, semnul sigur al ghiorlăniei.
۞
Ĩncepusem ziua citind sau revăzând nişte eseuri ale monahului ungur.
۞
Teribilisme. Prea adesea teribilismul merge mână—n mână cu inteligenţa vie (Jaki, Claudel, Waugh, criticul Wood ...). Inteligenţă, ingeniozitate necontrolate. Inteligenţa mai calcă—n străchini, mai derapează.
۞
Un aristotelician tomist printre lutherani.
۞
Inocenţiu al III—lea despre simbolismul cosmic al veşmintelor preoţeşti veterotestamentare. Condren si ‘ideea sacerdoţiului’.
۞
Petau, ‘kat’ energeian’ şi ‘kat’ ousian’.
Petau, Schrader, Patrizi, Beelen, Scholz, Passaglia, Denzinger, Waffelaert.
Relevat ca teolog de o ameţitoare altitudine.
۞
Zeflemist excedant vs. tomist aristotelician.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu