View My Stats

marți, 11 august 2009

PROGRESISMUL ŞI NOUL TESTAMENT





PROGRESISMUL ŞI NOUL TESTAMENT

Ceea ce argumenteazã Tresmontant este cã noţiunile stângii creştine (--ale stângii religioase, ecleziale, vreau sã spun, nu politice--), ale progresiştilor, sunt esenţiale şi evanghelice, nu—s superflue—indiferent de glazura retoricã sau de conceptele foarte ponosite şi nefireşti.
Existã o relaţie realã a progresismului cu Evanghelia, cu impulsurile evanghelice. Principiile progresismului sunt greşite, el nici nu aparţine planului principiilor; practicile lui, ĩnsã, sunt reale—şi esenţiale.
Progresiştii pierd mult ĩn privinţa principiilor teologice, ĩnsã au ceva esenţial, sau nu mai puţin esenţial şi constitutiv decât sunt principiile—lucrarea, activismul, practica.
Eu cred cã existã doi poli:--secretul vieţii religioase personale, şi planul practicii, al realitãţilor existente, al ceea ce e direct constatabil pe teren, la faţa locului—şi care face superflue dilemele abstracte, teoretice, principiale; marile coduri abstracte nu existã, existã numai diversitatea de realitãţi comunitare, sau personal—comunitare. Abstract şi fals e numai planul polemicii teoretice, ĩn care fiecare gesticuleazã ca şi cum ar comanda batalioane. Practica ĩntãreşte mintea; abstractul gãunos o perverteşte, o ĩnfricoşeazã şi—o deraiazã. Principiile teoretice trebuie sã ĩnarmeze mintea, ĩnsã familiarizarea cu ele e numai preambulul confruntãrii cu datele reale.

Niciun comentariu: