DESPRE DOCUMENTUL CARD. IOSIF (REFERITOR LA CANONIZAREA ŞI CULTUL SF. GRIGORE AL TESALONICULUI)
۞
Dupã cum se ştie, existã acordul explicit, concret, nu tacit, al Romei, pentru cultul Sf. Grigore al Tesalonicului ĩn acele Biserici de rit estic care au cerut—o.
Un acord este echivalent cu o decizie, şi cu o canonizare.
Se spune cã decizia a fost susţinutã de un memoriu amplu al Card. Iosif (fost rector al Acad. de la Lviv, şi profesor de dogmaticã la seminarul de acolo). Acest om refuzase net, rãspicat, ĩn ‚53, sã se alãture schismei.
Decizia Romei referitoare la cultul Sf. Grigore al Tesalonicului este un pas istoric.
۞
Mulţi creştini aflaţi ĩn unitate cu Sf. Scaun (ucrainieni, orientali) practicã ,şi cu acordul Romei, cultul Sf. Grigore al Tesalonicului—refuzând sã accepte grila propagandei antilatine.
Ei ĩl revendicã pe Sf. Grigore ca pe un mare sfânt şi pãrinte al Bisericii Rãsãritului.
۞
Din partea Romei, nu putea sã fi fost o ‚concesie’, şi din partea Card. Iosif, cu atât mai puţin.
Roma de fapt n—a revocat niciodatã canonizãri; a revocat, dacã se poate spune aşa, cu ocazia reformei postconciliar—liberale a calendarului, nişte canonizãri populare, locale, produse ĩn afara Romei, ĩnainte ca Roma sã fi preluat acest prerogativ.
Dar ‚propriile’ ei canonizãri, canonic efectuate, Roma nu şi le—a revocat niciodatã; aşa ĩncât nu existã un precedent pentru Sf. Grigore al Tesalonicului.
Nimic din ceea ce a fost sancţionat oficial de Roma n—a fost vreodatã revocat.
Aşadar acordul Romei ĩn ceea ce priveşte cultul Sf. Grigore al Tesalonicului nu poate fi tratat ca un compromis, etc., ci este o decizie fermã, netã ĩn favoarea acestui cult.
Pe de altã parte, ĩntreaga dezbatere este bizar de marginalã şi de ignoratã. Abia este vag menţionatã, ceva vag menţionat.
Ĩncã douã menţiuni:--ĩn atmosfera anilor ‚70, vesticii erau deja prea abrutizaţi, dezabuzaţi pentru a sesiza implicaţiile acestei omologãri cultuale (ea ĩnsãşi, de fapt, practic general ignoratã, neremarcatã);--o analogie s—ar putea mai degrabã face cu Sf. Isaac Sirul, şi s—a şi fãcut altundeva de cãtre alţii.
Ĩnţelegerea contextului real trebuie completatã cu faptul cã Ioan Paul al II—lea a precizat cã existã unele incompatibilitãţi de doctrinã cu isihasmul—lucrurile nu trebuie tratate belfereşte.
2 comentarii:
Off topic:
Gând frumos de Anul Nou/ îmbrăcat de sărbătoare/poposind la fiecare/şi lăsând din el un ou/ de ninsoare-alinare
Cu drag, Ela-Marinela
LA MULŢI ANI!
Mii de multumiri.La multi ani.(Ma loghez foarte rar,conexiunea e cum e,la fel si programul meu ...,)
Trimiteți un comentariu