View My Stats

vineri, 12 decembrie 2008

De natura rerum diversarum

Atunci când un imbecil nu vede ĩn ce fel dogma locului de curãţare este ‘necesarã’ şi ‘strict legatã de mântuirea omului’, nu prea mai este mult de discutat.
Cazul devine de resortul psihopatologului, nu al dogmaticianului.
Fanatismul le afecteazã funcţia realitãţii.
۞
NIMIC n—a fost crezut ‚semper ...’, etc.. totul s—a dezvoltat gradual, prin creatori geniali şi ĩnnoitori. Tocmai, cã acest criteriu nu este de fapt aplicabil NICIUNEI dogme creştine, ci idealizeazã istoria.
Florenski, am mai subliniat—o, ştia, de ex., cã anteniceenii nu erau ‚alexandrini’ ĩn cristologie.
Anistorismul constitutiv al expunerilor ‚ortodoxe’, ignorarea istoriei.
Existã progres, dezvoltare.
۞
Un stil mai degrabã impresionist—oniric, capricios, arbitrar şi evanescent.
Un stil mai puţin de date, decât de irizãri subiective.
Stil definit prin evazivitate şi manierism, o pronunţatã artificialitate.
۞
A defini specificul unei arte—şi al unui stil.
۞
Pentru ei, istoria bisericeascã este un madrigal uniform al corectitudinii doctrinare, ĩntrerupt când şi când de unele devieri. [Sau, mai fals, dacã se poate, este o descindere, o transmitere ‚de sus ĩn jos’, de la origini la noi.]
۞
Marele tabel—Calders, Carey, Donoso, Ellison, Esquivel, Frame, Gallardo, Hopkinson, Jahnn, Kennedy, King, Lampo, A. Roy, W. Self, Welsh, Winterson, Ngugi—ce tezã!
Senzorialul literaturii.
۞
Se traduce mult; cine citeşte? Cine discutã?
A comunica despre plãceri.
۞
Realismul magic ca legatar şi urmaş al expresionismului.
۞
Ĩn artã—ĩn literaturã, o teorie este bunã dacã, şi prin aceea cã, duce la altceva, cã dã o inspiraţie, etc..
O perspectivã criticã valabilã este un dat obiectiv, o descoperire ĩn sens propriu—adicã nu este ceva inventat, nãscocit, subiectiv.
۞
Expresii plenare ale culturii literare a lui France—expresii directe, definitorii, largi—de ex., studiul despre Rabelais—ocazii, şanse.
۞
Din punctul de vedere al creativitãţii, fiecare ins ĩnzestrat este un unghi, o coordonatã, aşadar o şansã.
۞
Impresie rãcoroasã.
۞
1945—1969; 1238 apariţii.
۞
Les Pionniers de l'Espérance şi serialele anilor ’60.
۞
Nu erau contrafaceri, ci halul ĩn care ajunsese revista.

Niciun comentariu: