CUVÂNT DESPRE MECANICISM, MAGICISM, PELAGIANISM
Reflectând un pic la subtextul mecanic, magic, la mecanicismul şi la magicismul implicite de fapt ĩn teologiile universaliste ale Ĩntrupãrii, cu exteriorismul lor, se vede ĩnrudirea acestora cu lutheranismul—aceeaşi exterioritate fatalistã, aceeaşi gândire mecanicist—magicistã.
Aceste teorii uitã premisa fundamentalã a misticii: partea omului, lucrarea umanã—ĩn sinergie, bineĩnţeles.
Aceastã scurtãturã—unirea magicã, mecanicã, unilateralã—a fiecãrui om cu Iisus prin Ĩntrupare este ĩnruditã cu recentele ‚teorii generoase’ soteriologice ,ca fatalism (vestic). Lucrarea este reprezentatã ca efectuându—se din afarã, deci mecanic, magic, extrauman—aşa cum vede şi luteranismul raporturile.
Cu omul degeaba ‚se fac’ lucruri, dacã el nu rãspunde, dacã el nu colaboreazã activ, voluntar, conştient.
Primul pas, cel divin, este numai preliminariul—salutar, necesar, dar insuficient. REALA unire, eficientã, mântuitoare, nu este lucratã dinafarã, din exterior. Ea rãmâne, dimpotrivã, obiectul sinergiei divinoumane—a ĩmpreunã—lucrãrii.
۞
Pe de altã parte, este un loc comun afirmaţia cã Estul antic se confrunta cu erezii ‚elevate’, şi nu cu unele de tipul pelagianismului. O cunoaştere mãcar rezonabilã a istoriei doctrinelor aratã cã pelagianismul este o erezie esticã ĩn mult mai mare mãsurã decât s—ar crede. Problema este cã Estul n—a identificat, n—a sesizat, n—a resimţit pelagianismul ca erezie, ceea ce e cu totul altceva; Estul n—a admis cã pelagianismul este teologic litigios.
Pelagianismul este ĩn mult mai mare mãsurã o trãsãturã a teologiei estice—dar şi, diametral opus, universalismul.
Estul şi Vestul ĩnfãţişeazã douã clase de fatalisme—cel universalist ,’generos’ (estic), şi cel mai pesimist (ajuns la ultimele concluzii ĩn protestantisme).
۞
Francheţea şi vigoarea augustiniene. La el: primatul efectiv al umanului, al umanitãţii nefalsificate, directe (ĩn creativitatea teologicã).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu