FORMÃ ŞI EXIGENŢÃ ÎN CREŞTINISM—SAU CUVÂNTUL LUI ŞTEFAN TEMPIER
Creştinismul pare ‘dificil’ pentru cã el ĩntr—adevãr confruntã omul cu nişte alegeri, cu gândirea, cu o coerenţã plenarã; nu ĩngãduie rãmânerea la ĩncântãrile vagi, la bunele intenţii generice şi inutile, la efuziunile generoase, şi, de aceea, nu e vorba de inadecvarea formei, ci de confruntarea individului cu o opţiune, nu forma ĩi repugnã de fapt persoanei—ci alegerea, formulatã ĩn termeni tranşanţi. Asta sperie—alegerea, angajarea, nu forma. Creştinismul pretinde corelarea gândurilor. Nu e o aiurealã. Filozofiile, eticile adesea asta sunt. Creştinismul chiar e o angajare realã.
E trecerea dincolo de ingenuitatea egoismului. Asta displace, asta ĩntãrâtã—nu pretinsele insuficienţe ale formei. Viaţa dezminte schemele, schematizãrile.
Cred cã se exagereazã când se spune cã Ep. Ştefan Tempier atacase scolastica aristotelianã; el ataca teze ale unor scolastici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu