FRANCHEŢEA NEOTESTAMENTARÃ
Oculus habent ….
Un lucru, cel puţin, e evident—acela cã predica de azi a Bisericii trãdeazã, ĩn sensul cã a abandonat, asprimea evanghelicã, acel amestec de limpezime a minţii şi de expresie tãioasã. Aceastã ‚aciditate’ evanghelicã, simţul critic, francheţea, sunt fireşti, iar fanatismul numai le parodiazã, le blasfemiazã—cãci fanatismul duhneşte de incompetenţã umanã şi spiritualã. Francheţea neotestamentarã, aceastã ascuţime, aceastã criticã pãtrunzãtoare şi neechivocã, nu caracterizeazã numai cuvintele Lui Iisus, ci şi pe ale Apostolilor, şi e abundentã ĩn cãrţile neotestamentare care urmeazã Evangheliilor.
De la o vreme, spiritul de acomodare a fãcut ca aceastã ascuţime sã aparã ca irelevantã şi chiar nocivã. Ĩnsã ea e terapeuticã, mai mult decât numai un duş rece. Reflecţia asupra cuvintelor aspre ale persoanelor neotestamentare e utilã, şi aratã ĩn ce mãsurã instrucţia religioasã de azi e pervertitã de diplomaţie.
Francheţea poate fi coruptã de agresivitate; blândeţea diplomaticã, strategicã—de concesivitate, ipocrizie—şi, mai ales, de ipocrizia faţã de sine ĩnsuşi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu