DESPRE ECUMENISM
Ceea ce este dezolant şi descurajant ĩn echivocitatea compromisurilor teologice, oricât ar fi aici invocate ‚iconomia’ şi precedentele, etc..
Dacã este sã alegem ĩntre nãravuri preoţeşti, atunci ‚conservatorismul’ este preferabil.
Premisa ecumenismului fusese ca schismaticilor şi ereticilor sã li se explice, eventual mai bine ca ĩnainte, doctrina—nu ca aceasta sã fie ajustatã, fasonatã, ‚distilatã’, diluatã, asezonatã, etc..
Ca sã iau un caz particular—premisa ar fi fost ca nestorienilor sã li se explice mai bine Calcedonul, ĩn ipoteza cã erau dezinformaţi—nu ca acesta sã fie rãscroit, evazat, etc., sã se ‚treacã dincolo de Calcedon’, etc..
Ceea ce se ignorã azi este cã ecumenismul ţine de o ipotezã foarte ĩngustã, foarte precarã—eventualitatea ca necatolicii sã nu fi ĩnţeles prea bine termenii doctrinei, etc.; dar aceasta este numai o ipotezã, infirmabilã, nu un postulat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu