BIRUINŢA LUI IISUS NU AŞTEAPTĂ MOMENTUL ĨNVIERII
Iisus este, pe Cruce, biruitor; Iisus este biruitor, a Lui este victoria. Pãrând cã ar scoborĩ ĩn moarte, El se ĩnalţã ĩn slavã. Ĩn acest chip a fost ĩnãlţat ĩn vãzul mulţimii şarpele de aramã cel tãmãduitor.
Victoria Lui Iisus nu aşteaptã fotonizarea cadavrului Sãu. El este viu din momentul ĩn care—şi dã duhul—şi este biruitor. Momentul decesului este şi cel al biruinţei. Victoria Lui este unirea definitivã şi completã, nezdruncinatã, a sufletului omenesc creat cu Tatãl—ĩn acest sens, nu existã descreşteri sau fluctuaţii de vreun fel. Teologiile romanţioase vor sã existe o prelungire a suferinţei Lui Iisus—dar ĩnţelegerea tradiţionalã a Bisericii este aceea cã la deces Iisus este deja biruitor—deja a biruit. El deja se ĩnalţã ĩmpreunã cu rãstignitul cel pocãit de care S—a miluit.
Sã nu se lase creştinul biruit de facticitatea romanţiozitãţii gnostice. Sã fie atent şi la posibilul adopţionism care subĩntinde aceste reprezentãri ale tribulaţiilor postume ale Lui Iisus. Iisus aduce viaţa şi o dã, o comunicã. Pare cã ar descinde, şi El urcã; pare sã coboare, şi este ridicat. Pare strivit, şi este slãvit. Decedând, omul creat unit ĩn chip indicibil cu Logosul sau Mintea Lui Dumnezeu intrã neapãrat ĩn slava Tatãlui, ce I—a fost promisã.
Mitologiile romanţioase ale Sâmbetei Mari sunt vane speculaţii gnostice; ‚omul Iisus’, cum zice Apostolul, este deja cu Tatãl. Este adevãrat şi cã NU SE VA ARĂTA OAMENILOR PÂNĂ CE CADAVRUL LUI NU VA FI FOST PREFĂCUT ĨN LUMINĂ. Despre Fecioara Maria, Preacuvioasa Deipara, catolicii nu cred altceva; nu este mai puţin radicalã mãrturisirea pe care o fac despre itinerariul fiinţei ĩntregi a Deiparei—fie cã pentru aceasta ea a trecut, sau nu, prin moarte. [Se poate ca ea sã fi ĩnviat, ca Fiul ei, adicã trupul ei sã fi fost preschimbat ĩn luminã; sau se poate sã fi fost ĩnãlţatã la cer, ca profeţii veterotestamentari.]
Speculaţiile romanţioase despre Sâmbãta Mare sunt fãcute—n dispreţul evident, şi tipic pentru ‚Noii teologi’, a referinţelor neotestamentare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu