CONTAGIOZITATEA IPOCRIZIEI
Pãrintele Stephen Freeman este totuşi uimitor prin ipocrizia lui şi prin completa eludare a datelor istorice:--‚ Biserica n—are nevoie de reformã, doar rãmãseserã vreo doi Episcopi ortodocşi ĩn timpul crizei ariene!’. Fir—ar sã fie, atunci numiţi—o redresare, aducere la linie, sau altcumva. Aceastã atemporalitate fictivã, complet imaginarã, pare sã rãspundã unui cabotinism al lui.
La fel când, cu ipocrizie nemãsuratã, preia placa cu Galileo:’—Ei da, slavã Domnului, NOI de aşa ceva n—am avut parte ...’. Ĩn Bizanţ, Galileo se numea Gregoras, sau Akindin; un Galileo naturalist nici n—a existat mãcar, nici n—a apãrut. Galileo se numeau latiniştii transilvãneni ai sc. XIX, combãtuţi cu ĩndârjire de cãtre clerul schismatic.
Cum se numeşte aceastã vanitate puerilã şi coborâre ĩn necivilizaţie, aceastã ĩn fond nerãsãriteanã ĩncoţopenire orgolioasã? (Dacã prin ‚rãsãritean’ desemnãm atitudinea lui Maxim, Petru al Antiohiei, Vekkos, Blemmydes, etc..)
۞
Indignarea semidocţilor, a cârpacilor şi lãutarilor—apodictici şi vehemenţi—ĩi ţine isonul Pãr. Freeman.
Mai semnificative sunt aporiile de felul Iisus=Hristos=al doilea Ipostas dumnezeiesc (ceea ce este monofizitism pur şi simplu). Nu, Iisus NU ESTE AUTORUL ACTELOR VETEROTESTAMENTARE PE CARE I LE ATRIBUIE FREEMAN. Ele pot fi predicate despre Logos, Raţiunea sau Mintea Lui Dumnezeu, nu despre Iisus Nazarineanul care este Mintea Lui Dumnezeu consideratã ĩmpreunã cu un om adevãrat. Nu a existat un suflet uman preexistent al Lui Iisus.
Iisus nu este subiectul acţiunilor veterotestamentare. Iisus, om şi Dumnezeu, ia naştere la Bunavestire. Logosul este subiectul acţiunilor veterotestamentare; dar Iisus nu este numai Logosul, oricât de pioasã ar putea pãrea aceastã erezie curentã.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu