RAŢIONALITATE ŞI CREDINŢÃ
Dogmatica expusã sau formulatã metafizic, logic, este ĩn aceeaşi situaţie cu matematica—certitudinea intelectualã nu ĩi poate fi retrasã fiindcã e inaccesibilã celor mulţi; nimeni nu s—ar gândi sã conteste certitudinea enunţurilor matematicii, deşi acestea se aflã ĩnafara priceperii şi a posibilitãţilor minţii celor mai mulţi oameni. Fiind logicã, metafizica este ĩn situaţia matematicii. Şi ce se concluzioneazã ĩmpotriva certitudinii matematice din faptul cã ea e inaccesibilã majoritãţii?
Biserica nu a spus niciodatã cã fiecare om raţioneazã; nici mãcar cã majoritatea raţioneazã. Ea a spus cã, dacã omul ar raţiona, ar cunoaşte cu certitudine pe aceastã cale adevãrurile prime ale credinţei, demonstrate raţional.
Oamenii cer pistã de atletism—fãrã a se ĩntreba mai ĩntâi dacã ei ĩnşişi sunt atleţi.
Matematica e ceea ce existã mai raţional; este ea, din acest motiv, pe ĩnţelesul tuturor?
Oamenii cer ‚probele raţionale’, fãrã a se ĩntreba, mai ĩntâi, dacã sãrmana lor minte este aptã sã raţioneze. Ĩnainte de a contesta raţionalitatea din probele şi demonstraţiile teologiei, oamenii ar trebui sã fie gata sã se ĩntrebe despre propriile lor aptitudini raţionale şi propria lor raţionalitate.
Nu tot ceea ce e raţional ĩi e accesibil ca atare intelectului needucat, neformat—matematica şi logica sunt dovada cea mai la ĩndemânã. Cei mai mulţi oameni sunt incapabili sã urmãreascã demonstraţia unei teoreme—ĩnsã se pronunţã asupra valabilitãţii demonstraţiilor dogmaticii.
Ce se poate deduce din faptul cã atâţia oameni, instruiţi sau nu, nu pricep nimic din misterele matematicii? E pusã oare la ĩndoialã raţionalitatea acestora?
Se considerã inconcludent faptul cã celor mai mulţi ‚le scapã subtilitãţile matematicii’ şi nu se deduce din asta cã ele ar fi neraţionale, cã ar face obiectul ‚credinţei’ ĩnţeleasã kierkegaardian sau lutheran sau pascalian.
Existã ĩn om şi ĩn inima lui mai mult decât raţiunea—şi existã interacţiuni profunde cu Dumnezeu; ĩnsã asta nu—nseamnã cã Dumnezeu ar fi neglijat raţiunea omului sau ar fi exclus—o ca nefiind pe potrivã.
Ĩn religie, raţiunea gãseşte ce sã o bucure; şi, tocmai ĩntrucât se adreseazã omului integral, Dumnezeu se adreseazã şi raţiunii—ĩn cei la care aceasta poate funcţiona.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu