PROPAGANDA ANTIRELIGIOASĂ A LUI EFREMOV
Bãlãcirea placidã ĩn incoerenţã se numea gândire dialecticã; astfel, la Efremov ortodoxia rusã apare ca prefigurare a bolşevismului—care, fireşte, o neagã ĩn mod dialectic. Elucubraţiile lui Efremov nu meritã vreun rãspuns—totuşi e uimitoare incoerenţa cu care din nocivitatea instituţiilor religioase occidentale se trece la nocivitatea oricãrei religii—de vreme ce Efremov ĩnsuşi scrisese cã ortodoxia rusã nu a comis atrocitãţile creştinismelor apusene. Ĩn chiar logica lui Efremov, omul n—ar avea decât sã nu devinã CATOLIC SAU PROTESTANT; dar ĩi rãmân deschise ortodoxia, ereziile necalcedoniene şi restul religiilor lumii.
La fel de stupefiant este, la acelaşi Efremov, şi elogiul ‚umanismului asiatic’—ca opus neomeniei apusene. Ca şi cum vreo religie ar acorda vreun loc mai ĩnalt unei femei (--şi nu unei ‚zeitãţi feminine’--) decât o face creştinismul; sau ca şi cum femeia societãţilor asiatice ar avea locul pe care pretinde Efremov cã l—ar fi avut.
Rãspunderea acestor idioţii o are Efremov; cãci nu cred sã i se fi cerut sã—şi ĩmpãneze romanul zis ‚de aventuri’ cu asemenea bazaconii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu