View My Stats

vineri, 22 mai 2009

PARERGA

PARERGA



Ceva texte filozofice şi teologice la fel de reuşite, literar vorbind, ca ETICA spinozianã—desigur Sf. Toma, Sf. Augustin, capadocienii, poate vreunul dintre tomişti. Ceva remarcabil scris.
۞
Stil, poezie, muzicã, filozofie, inteligenţã.
Alain [=Chartier], Tournier, Sigrist. Moş Borges, bineĩnţeles. Aprecieri literare. Calificare.
Redundanţa remarcatã.
۞
Sentimentul naturalei inferioritãţi a ceea ce e plãnuit—faţã de ceea ce e realizat. Trãitul, viul, experimentatul depãşesc plãnuitul, abstractul, lividul.
Povestitorii; anglicanul; filozofii; cele douã romane; ceva ‚Oz’—ditamai risipa!
۞
Cunoaşterea, cogniţia—sau adevãrul—sunt relaţie cu Dumnezeu. Ele ĩl relaţioneazã pe om cu Dumnezeu ĩntr—un mod esenţial, deschis, neechivoc.
Prin aceasta este adevãrul mântuitor şi eliberator—adicã, relaţioneazã, pune ĩn relaţie cu Dumnezeu.
۞
Relaţia—filozofie (MT, A.), teologie, naturale, geografie, istorie. Vrafurile—clase.
Pentru mine—ar fi, dintr—o rãsuflare, spontan şi pe rupte—Schopenhauer, Simmel, Klages, Weininger, Spengler, James.
Gracq, Tournier, Alain [=Chartier], Sigrist, moş Borges—ca cititori de filozofie. Punct de vedere literar.
۞
Filozofie, literaturã, cãrţi, basme, povestitori.
۞
Pentru maestrul meu, exemple de reuşitã a stilului literar ĩn teologie şi filozofie erau Voltaire, Papa Leon cel Mare, Pãr. Teilhard. Aprecierile lui despre germani.
Teribilisme.
O paginã de filozofie genial scrisã, de o forţã imensã, nemãsuratã, uriaşã.
۞
A vedea, a sesiza—literaturã, filozofie, poezie, muzicã. Toval.
Principii. Limpezimea. Ritm.
۞
Vãzuţi prea exclusiv dinspre aprecierile lor—moş Borges, Gracq, Tournier, chiar Sigrist, Alain [=Chartier]. A prefera fondul. Şi ca romancier.
Mai ĩntâi, sau ma ales ca artist—creaţia.
Altfel—prin delegaţie, prin procurã.
Direct.
۞
Cei trei filozofi moderni numiţi mereu—un evreu şi doi nemţi.
۞
Nicio realã culturã filozoficã; numai cârpãcealã. Vreo trei cãrţi de Bergson, douã de Marcel, Spinoza, vreo cinci de Noica, una de Piaget, una de Hegel (o antologie), câteva tratate , nişte esteticã de Kant.
Cârpãcealã.
Noile carnete& vrafurile—clase. 110/ an.
Ritm. Orã. Cafele. Albumele. Inerţialitate.
O fundamentalã limpezime—aceea a stilului şi a gândirii, cele douã fiind laturi ale aceleiaşi realitãţi—sau, poate, stilul fiind emanaţia directã, imediatã a gândirii. Gândire, stil, inteligenţã, culturã; a opta. Alurã literarã ca a lui Sebastian—critic, eseist, dramaturg, romancier—poate de rangul doi—ĩnsã nu de duzinã!
Pe de altã parte, binele—binele ignoranţei—nu ştiu mai nimic—totul e de cunoscut, de priceput, de ĩnţeles ....
۞
Perplex.
Impuls—genuri—nuvele.
Tovalul, groasa rea—credinţã, crisparea, tendinţa, nãravul. A ĩmi explica.
Cogniţie.
Mai ales—a crede ĩn ceea ce faci. Nihilism ascuns, mut, subteran.
۞
Vieţi de cititori. Apoi, pulberea; existaserã bucurie, tridimensionalitate, plãcere, viaţã.
۞
A reflecta asupra celor opt cãrţi ‚ca la italian’—cãrora li se adaugã Verne, ceva Dumas, Weyman, etc..
Tournier este, ĩn remarcile lui, deopotrivã ingeniozitate şi justeţe. E pe câte de ingenios, de original, pe atât de just, de relevant.
Risipa.
Tocmai la asta, sau la aşa ceva, se referã risipa.
Asta a fost irosit, risipit.
A circumscrie, defini sursa fascinaţiei, a trepidaţiei, a plãcerii literare.
۞
Tournier, inteligent, evitã reducţionismul hedonist—aflã o noimã, un ĩnţeles. O noimã, da, nu o alienare; lucrurile nu ies sãrãcite/ abstractizate, ci deplin reliefate.
Mai ales, a dibui semnificaţia sau relevanţa filozoficã, metafizicã a unei chestiuni.
۞
Robusteţe goetheanã—o asezonare hedonicã.
Aspectul juvenil; cel pitoresc; şi cel de divertisment (genuri).
۞
A—l cãuta—ĩn ceea ce are mai adevãrat şi mai real—ĩn ficţiunile sale, nu ĩn anexe.
۞
Moş Tournier—scoţând mereu la suprafaţã câte ceva—şi de fapt de fiecare datã altceva—din ETICA spinozianã.
Filozofic valid. Scrieri filozofic valide—adicã şi filozofice, şi valide. Capodopere filozofice vaste, ample.
۞
O ierarhizare este posibilã, fireascã, naturalã; şi se poate face nearbitrar.
Ca mai complet.
۞
Devierea gândirii ĩn cârpãcealã—pervertirea ei—fie ea şi cârpãcealã pioasã—cârpãcealã asezonatã cu exclamaţii pioase.
۞
Plenar, ĩntr—o luminã fireascã, naturalã—nu sub reflectoare morbide.
Nefanatic.
۞
Moderniştii extremi porneau de fapt cu o prejudecatã negativã despre modernitate—cu un gând urât despre aceasta—şi—o reprezentau mult mai restrictivã şi prohibitivã decât ar putea sã fie.
۞
Teoretic, am mai mult decât oricare dintre acei cititori (v. nota mea de ieri—dum.); ĩn viaţã, ĩn termeni reali, practic, empiric, am mai puţin decât oricare din ei.
Viaţa plãnuitã, proiectatã, idealã, abstractã, prin delegaţie.
A vorbi despre experienţe, şi din experienţã—viaţã ....
Viaţa ....
Risipa—14 l.. 14 l. irosite; 11 l. irosite. A fi, ĩn loc de a plãnui.
۞
Gracq, Tournier, Dna. Yourcenar sunt ilustrãri ideale—inteligenţã, stil şi culturã.
۞
Antimuzicalul. Sau nemuzical, strãin muzicii.
۞
Critica zisã ‚de cititor’, de la Paleologu, Sebastian, Tournier, la Alain [=Chartier] şi la Gracq.
Grila ‚lui’ Paleologu (Camil P., Beyle, Caragiale, etc.).
۞
Firea.
Anticlericalism, anticatolicism, anticreştinism; ifose. Cititorii lui Michelet. Stil. Aprecieri. Alain [=Chartier], reacţia. Maestrul meu.
Firea.
Duhoarea finitismului, lugubrã.
۞
Planurile nu schimbã viaţa; experienţele reale, da.
۞
Se vorbeşte—unii vorbesc de parcã ar exista numai acel Dumas al trilogiilor faimoase—şi ĩncã al câtorva naraţiuni.
۞
Eu rãspund cu Alain [=Chartier], Dna. Sand, Lang, Stevenson, Ralea şi Wilde.
Efect.
Pentru policier—Barbu, Bogart, Borges, Casares, Ralea, Sartre şi Suchianu.
۞
Undeva, Gracq criticã tocmai ceea ce lui Tournier se pare cã—i place sã facã—apostolatul şcolar, misionariatul literar ĩn şcoli.
۞
Mai ostentativ, mai calp, mai de proastã calitate, ba chiar mai banal şi mai limitat şi pedestru—şi net mai puţin complet, mai sumar.
۞
Ĩn termeni analogi—Gilson, Pieper, Maritain, Philippe, Chesterton, Sokolowski.
4 x ....
Simetric—falsa abundenţã, aparentã, amãgitoare.
Tãieturã romanã, fest.
Alain [=Chartier] şi neokantianul francez; listate;inspiraţie; Quiller şi romanul lui Reade.
Insaţiabil.
۞
Tip de idiot irlandez, de bovinã irlandezã.
Brutã ţeselatã.
۞
Bagatelizant.
A studia.
Cârpãcealã.
Necesar.
A nu avea idee.
۞
Sigur cã ficţiunile cele mai bune dau o plãcere mai ĩnaltã decât cele mai bune scrieri DESPRE ele.
۞
Centralitatea scrisului—ca la De Quincey, Lang, Stevenson, Alain [=Chartier], Chesterton. Nu e ceva ocazional sau epigonic sau subaltern.
2 x Ralea:--fantazie; --eseuri, succint.
Emoţia, creaţia, crezul.
Bun simţ, prozaic.

Niciun comentariu: