View My Stats

marți, 10 februarie 2009

Doamna Byatt despre cititul lui Balzac, Austen, Eliot.
Lawrence Norfolk, David Mitchell, Philip Hensher, Ali Smith, Helen de Witt, Robert Irwin.
۞
Unora le place sã se audã vorbind despre Hristos şi cele sfinte, şi se desfatã ascultându—se.
Dar asta nu le schimbã viaţa; viaţa lor e una—şi vorbitul despre cele sfinte este alta.
۞
Puritanismul literar ipocrit este invenţia burgheziei moderne. Dominanţa Bisericii nu dusese la aşa ceva. Puritanismul sentimentalist al sc. XVIII—XIX este o scornealã a burgheziei ,surogatul de virtute inventat de burghezii moderni.
۞
Oprescu despre Arafat.
Ayatollahul medicinii.
۞
Medievalii şi modernii; progres. Progresiva creştinare. Sechele, resturi de pãgânism, reism, obiectivism artificial şi fals, abstracţie resimţitã ca nocivã, etc..
Laturi—modernii, medievalii, anticii. Progres—sau accent diferit? (Adicã fiecare epocã teologicã ĩşi are laturile ei, forţa ei, şi ceea ce le deosebeşte este ceea ce fiecare are mai bun?)
Simmel credea ĩntr—un progres liniar—de la bizantini la Luther—de la exteriorism la discreţie şi lãuntru.
Nu au medievalii şi anticii—creştinii epocilor apostolicã şi patristicã—ceva ce nouã ne lipseşte, ceva valabil şi care a dispãrut?
Simmel (şi, dupã Vasquez, chiar şi Balthasar) ar rãspunde cã nu; eu rãspund cã da.
Ĩnsã nu au şi modernii avantajul lor? Rãspund, din nou, cã da. O de—acum instinctivã repudiere a artificialului, a ‚scoarţei’.
۞
Existenţã, Fiinţã şi veşnicie la Sigrist. Intersecţia, tangenta.
۞
A se face vrednic de numele ....
Ceva cam ĩnsãilat, vag, confuz, ĩngãlat, imprecis.
۞
Biserica oferã ceva mai mult, un bine mai larg, de dedesubtul reducţionismelor terne şi veninoase.
۞
'Adevãrul capadocian', aşa cum dumnezeiescul şi teoforul Ieronim cãuta 'adevãrul evreiesc'.
۞
Pelerinaj capadocian.
Studiu.
Relaţie, schimb de iubire, flux, mutual.
Impresia, schiţã+ stil, gust, specific individual.

Niciun comentariu: