View My Stats

marți, 3 februarie 2009

CINEMAUL PENTRU TOŢI







CINEMAUL PENTRU TOŢI



Un western, un horror pentru copii, douã filme silenţioase—o comedie de Keaton şi o melodramã fantasticã de Lang, o epopee polonezã. Niciunul nu este prea subtil, ĩn schimb comedia lui Keaton pare energicã şi inspiratã.
Sunt unul dintre aceia pentru care cinemaul a cunoscut un apogeu timpuriu şi fulminant—era filmului silenţios;--şi o decadenţã, filmul vorbitor. Aprecierea nu este deloc originalã—ci numai, azi, extrem de impopularã.
--aproape cã aş spune cã TREI EPOCI, comedia silenţioasã a lui Keaton, pare superioarã DESTINULUI lui Lang—melodramã fatalistã, sumbrã, sinistrã, lugubrã; dar cele douã au o asemãnare majorã—ambele pun ĩn scenã câte trei poveşti de iubire—ĩn epoci şi civilizaţii diferite; la Keaton (--ca şi, bineĩnţeles, la Lang--) existã ceva mult dincolo de ĩndemânare sau de simţ sau de instinct—echivalentul vizual al rezultatului unei gândire muzicale—adicã deplin autonome; fãrã a generaliza, cred cã sonorul a ĩmpins cinemaul ĩn teatru sau ĩn decorativism şi ornamentalitate;
--merite remarcabile are ecranizarea unei destul de vaste epopei poloneze, PRIN FOC ŞI SABIE; contrast net faţã de atâtea gunoaie americane pretins ‚epopeice’; şi umor, violenţã, forţã;
--simpla prezenţã a genialului Brando pe un platou de filmare dã peste cap filmul, modificã unghiul, face ca un western oarecare sã arate o ecranizare T Williams; cãci ce oferea scenariul lui APPALOOSA? Exact, nimic. Iar filmul este impozant şi buimãcitor de semnificativ şi relevant; strãmoşul a ceea ce Duvall, Costner, Hackman, Eastwood, Caan au ĩncercat mai târziu ĩn western; un western capital, APPALOOSA, cu Brando.
--THE GUARDIAN, horror nu numai pentru copii, ci şi pueril ĩn (lipsa de) concepţie şi realizare, poate fi vãzut pentru douã lucruri—ca film prost al legendarului Friedkin, şi ca rol al savuroasei, irezistibilei Jenny Seagrove. Scena bãii acesteia, Suzanã fãrã ingenuitate a sc. XX, este unicul lucru bun din ĩntreg filmul.

Niciun comentariu: