CULTUL SF. IOSIF
Pe mãsurã ce reflectez, vãd ĩn cultul Sf. Iosif semnul unui discernãmânt teologic excepţional, o opţiune fundamental pozitivã,şi o dezvoltare cu adevãrat cristocentricã.
Pe de altã parte, acest cult subliniazã ĩndeajuns legãtura Bisericii cu primul Izrael,cu primul popor ales—legãtura este explicit adâncitã ĩn cultul acestui evreu pios.
Nu cultul Sf. Iosif trebuie ‚explicat’, ‚motivat’,ci mai degrabã absenţa acestui cult reprezintã o carenţã stranie.
Cultul Sf. Iosif are din plin trãsãtura veterotestamentarã, semitã, mozaicã, subliniind legãtura noului Izrael cu cel al Legii Vechi. Sfântul este un izraelit al Vechii Legi. Ĩn pofida a ceea ce par sã creadã azi mulţi ‚teologi’, creştinii Contrareformei aveau un simţ religios rafinat, iar alegerea de cãtrei ei a Sf. Iosif o aratã plenar.
Nu de ce este cinstit Sf. Iosif trebuie ‚justificat’,ci, dimpotrivã,de ce NU este. Abia lipsa cultului sãu este o abandonare a veterotestamentaritãţii, şi a virtuţilor ilustrate de evreii Vechiului Testament.
Sf. Iosif nici nu este un proletar antic,dar un sfânt evreu de pe pragul Noului Testament. Laudã şi cinste sã—i fie!
Nu condiţia lui proletarã trebuie accentuatã, ĩn idile muncitoreşti fade,ci veterotestamentaritatea lui purã,şi transformarea ei,prin lucrarea harului,ĩn neotestamentaritate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu