PORTRETELE SF. APOSTOLI
Portretele neotestamentare ale Sf. Apostoli,aşa cum sunt ele—parţiale, fragmentare, lacunare –sunt minunate prin naturaleţea, spontaneitatea, sinceritatea lor cu adevãrat biblice—nimic ‚aranjat’, convenţional, ‚hagiografic’, servil, etc..
Nu existã ĩn NT flateria portretisticii bombastic—hagiografice.
Sunt portrete naturale, sincere, ‚neavantajoase’, crude, realiste. De aceea, printr—un efect bizar, cel mai mare dintre Apostoli, Sf. Petru, apare ca având proporţii umane inferioare celor ale multor sfinţi ulteriori ale cãror trãsãturi nu le ştim decât din portretistica flatantã a hagiografiei idealizante.
Sf. Petru este unul din cei câţiva muritori ĩnvredniciţi sã vadã Schimbarea la Faţã a Stãpânului nostru; este cel de la care provine dogma unghiularã a Bisericii—Iisus este Hristosul. Este cel ĩn a cãrui iubire şi fermitate s—a ĩncrezut Mântuitorul nostru.
Ĩntre Apostoli ,era unul din cei mai apropiaţi de Iisus; şi nu poate decât fi refretat simplismul fanteziei populare care construieşte tipologii simpliste pornind de la extrapolarea câte unei date evanghelice (v. legendele despre nestatornicia Sf. Ap. Petru;v. şi simplismul tipologiilor care—i au ca obiect pe Sf. Ap. Petru şi Toma, pe Ev. Ioan).
Biserica exprimã ĩn cultul ei liturgic faptul cã Sf. Apostoli sunt neasemuiţi; ei ĩi urmeazã Sf. Familii ca slavã datã de Tatãl.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu