MARIOLOGIE EFESEANÃ
Deipara este termenul mai exact,mai apt,indiferent dacã Sf. Chiril era un protomonofizit sau nu. Pentru cã Deipara expliciteazã faptul cã Dumnezeu era deja prezent unit cu fiinţa umanã ĩn momentul conceperii.
Hristotokos este ambiguu—deoarece nu specificã ce relaţie are omul asumat, cu Logosul, când şi dacã şi ce fel de unire survine.
Deipara spune cã Iisus este Hristosul ĨN SENSUL SPECIFIC CÃ LOGOSUL ESTE STRÂNS UNIT CU OMUL ĨNCÃ DE LA MOMENTUL CONCEPERII ACESTUIA,DE LA BUN ĨNCEPUT—NU ULTERIOR.Iar ĩn aceastã precizare—chirilianã –stã toatã cristologia ortodoxã.
Eu nu ştiu dacã Sf. Chiril spunea ‚Deipara’, adicã Preasf. Fecioarã l—a adus pe Dumnezeu ĩn lume, având ĩn minte o noţiune monofizitã (Fecioara l—a adus pe lume pe Dumnezeu fiindcã Iisus este Dumnezeu, Iisus=Dumnezeu, teza monofizitã, sau aproximativ). Dar ca şi completare adusã cristologiei Sf. Damasus, cristologiei Romei, titlul acordat Preacuratei este excelent şi salutar—el specificã ĩn ce sens, ĩn ce fel este Iisus Hristosul. Explicã ce ĩnseamnã ‚Hristos’, care este ĩnţelesul specific creştin al Ĩntrupãrii.
Titlul alternativ, sugerând sau nu adopţionismul, sau cristologiile ‚joase’, anteniceene, este vag.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu