View My Stats

miercuri, 4 martie 2009

PRIVILEGIUL PETRIN

PRIVILEGIUL PETRIN





Folclorul românesc, iconografia, pânã şi poezia lui Goga stau mãrturie pentru receptarea popularã (inclusiv ĩn Rãsãrit) a privilegiilor Sf. Ap. Petru; la fel, imnografia. Nimeni n—a ĩnţeles, ĩn mod tradiţional, cã Sf. Petru ar fi un Apostol ĩntre Apostoli. ‚Şade Domnul cu Sân Petru’, scria Goga; ‚Sf. Petru şi Mihai’, zice cântecul; iar ĩntr—un film al lui Shyamalan se spune cã Papa este cel mai bun prieten al lui Dumnezeu. Dacã ceea ce, ĩntre Apostoli ,este numai al lui Petru ĩi defineşte pe Episcopi, atunci restul Apostolilor nu erau Episcopi, cãci nu aveau aceste privilegii, şi atunci episcopatul nu este urmaşul colegiului apostolic, ci numai al Sf. Ap. Petru.
Dacã privilegiile petrine se transmit ĩntregului episcopat, atunci Apostolii nu—i aparţineau.
Se vede limpede cã atunci când Hristos acordã ceva tuturor ucenicilor Sãi, o face explicit, nu ‚prin delegaţie’. Nu l—ar fi luat pe Sf. Petru deoparte, dacã vroia ca ĩn el sã tipizeze de fapt ĩntregul colegiu apostolic.
Folclorul autohton repetã cã la poarta Raiului se aflã Sf. Petru, cã el are puterea Cheilor. [Mai degrabã ĩn cultura vesticã existã o obrãznicie şi o diminuare—de la reprezentãri ‚ umanizatoare’ ca aceea de la Zefirelli, pânã la predicii hazlii despre soacra vindecatã ĩmpotriva voinţei Sf. Ap. Petru şi deteriorarea casei din Cafarnaum.]
Relaţia Papei cu episcopatul catolic nu este o formulã, ci o realitate dinamicã; nu—i poate corespunde o formulã, ci numai o interacţie modulatã.

Niciun comentariu: