Ritul apusean
Ofer, într—un paragraf, mãrturia unui greco—catolic despre frumuseţile ritului apusean şi ale evlaviei vestice—nu din cãrţi, ci din experienţã—momentele cele mai emoţionante ale evlaviei liturgice şi paraliturgice occidentale, aşa cum le vede un rãsãritean care, trãind în Iaşi, oraş unde catolicii nu oferã jertfa dupã ritul estic, a ales sã participe la Missã, adicã a preferat comuniunea cu Episcopul Romei, ritului. Pus sã aleg între rit şi comuniunea liturgicã cu Episcopul Romei, am ales sã mãrturisesc uniunea cu Roma, sã merg acolo unde se profeseazã uniunea cu Episcopul Romei. Ceea ce îmi place cel mai mult din ritul apusean şi din rugãciunile occidentale sunt: în primul rând preconiul pascal (oaia neagrã a hamartologiei schismaticilor; acest imn mi se pare cã dã un fel de statut normativ învãţãturii apusene despre pãcatul originar, şi e regretabil cã unii se zoresc sã îl considere ‘doar un imn’, arãtând încã o datã cât de puţin înţeleg din ceea ce afirmã cã le place la noi rãsãritenii), Canonul roman (cel mai înãlţãtor text liturgic pe care—l cunosc, indiferent de rit; de o desãvârşitã teologie euharisticã), rugãciunile şi cântãrile Recviemului aşa cum e slujit dupã ritul postconciliar în dieceza de Iaşi (De profundis; Iov; Psalmul), Adoro te devote, Salve Regina, Rorate coeli, Litania lauretanã, Sf. Rozariu. Acestora li s—ar putea adãuga arta religioasã a lui Rubens, Rembrandt, Leonardo şi Rafael.
Claudel îndrumã spre Rubens; Simmel, spre Rembrandt. Ep. Sigrist şi propria mea experienţã: cãtre Leonardo. Papa: cãtre Rafael.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu