Religia lui Montherlant
Nu e greu de vãzut cã Montherlant continuã linia ‘catolicismului ateu’, inauguratã de Barrès şi continuatã de Maurras, a ‘imaginaţiei catolice’, cu vechi rãdãcini, poate la Chateaubriand, Barbey şi unii decadenţi ai sc. XIX, în ceea ce a fost etichetat, pe nedrept sau nu, drept catolicism nesincer, catolicism de operetã, pozã. E vorba despre cei care ‘au rãmas catolici’ sau ‘se simţeau catolici’ chiar şi dupã ce au încetat sã mai creadã.
Ideea acestor domni era cã imaginaţia şi sensibilitatea catolice îi vor supravieţui religiei. Cã ele primeazã asupra religiei instituţionale şi a doctrinei; cã sunt o ‘formã a minţii’, un mod al sensibilitãţii.
Aceastã traiectorie, aşa de barrèsianã, a ‘catolicismului ateu’, o continuã şi Montherlant—catolicismul e recuperabil estetic, retoric şi civilizaţional.
Catolicismul personajelor lui Montherlant este unul al virtuţilor, o eticã. Absolutul e cãutat în virtute, în inflexibilitatea practicãrii virtuţii, de unde un soi de demonism.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu