View My Stats

miercuri, 1 aprilie 2009

DESPRE REALISM

DESPRE REALISM


Realismul particular [mentalitatea care identificã alegerea pentru descriere a existenţelor mizere, obidite] al şcolii literare cãreia—i aparţine şi Ingolič nu este un realism surogat. Dar este numai un caz particular al realismului. Ceva nu este realist ĩn mãsura ĩn care ĩnfãţişeazã mizeria—deoarece nu numai mizeria este verosimilã. Realã şi verosimilã, caracteristicã şi autenticã nu este numai mizeria.
Cum apreciem cã ceva este realist, ĩn literaturã?
Probabil cã nu atât dupã verosimilitate/ plauzibilitate, cât dupã autenticitate, care este o ‚calitate ultimã’, un prag superior, ceva intuitiv, nesurvolabil, necircumscriibil. [Din acest punct de vedere, cea mai serioasã expunere despre realism a fãcut—o la noi nu Cãlinescu—cu atât mai puţin R. Petrescu—ci Camil Petrescu.]
Bineĩnţeles cã NU SE POT FORMULA NICIUN FEL DE CRITERII INERŢIALE; impresia de realism depinde de experienţa fiecãruia, de ĩnţelegere, de opiniile asupra realului, etc.. Nu este posibil un consens absolut. Avem fiecare experienţe destul de diferite—şi uneori chiar radical diferite, şi ireconciliabile—asupra realitãţii,a realului uman, social, etc..
Aprecierea ‚realismului’ unei opere este revizuibilã; un plus de experienţã, de reflecţie mã pot face sã revizuiesc ceea ce gândesc despre realismul cutãrei opere, sau ceea ce simt ca fiind autenticitatea reprezentãrii.
Nu existã nişte teste inerţiale pentru ‚realism’; consensuri parcelare, parţiale, sunt posibile. Dar experienţa realului şi formularea ei sunt esenţial personale. Ţin categoric de domeniul personalului.
Se pot formula teste inerţiale pentru obiectivitatea stilului ştiinţific—dar nu şi pentru autenticitatea realismului literar.
Concluzia acestor remarci despre futilitatea ĩncercãrii de a stabili un criteriu consensual pentru ‚realismul’ literar, şi ĩn general pentru alte valori literare, este aceea cã scopul studierii sau al consumãrii literaturii este plãcerea, şi nu clasificarea operelor, nu ajungerea la o ‚ştiinţã obiectivã’.
۞
Cât o fi Ingolič de reprezentativ pentru literatura slovenã? Mã gândesc la un occidental care ar cunoaşte literatura românã dupã un roman al lui Barbu, sau Preda, sau Velea, sau Popovici.
۞
Ĩn antologia de nuvele ale lui Ingolič pe care o citesc, nuvelelor de naturalism rural scrise ĩn anii ‚30 le urmeazã câteva despre Iugoslavia postbelicã, scrise ĩn anii ‚50, şi pe care, dupã ton, eu le—aş fi situat la o datã ulterioarã; probabil cã ceea ce am remarcat eu sunt licenţele titoismului, ‚subversivitatea titoistã’.

Niciun comentariu: