IERTAREA CA RESTAURARE
Iertarea Lui Iisus este ceva care are loc ĩnãuntrul omului, nu ĩnafara lui; iertarea Lui Iisus este restaurarea omului, tãmãduirea lui. Ĩn acest sens imaginea ‚cuiului şi a gãurii rãmase’ concordã cu reducerea Spovezii la treapta a ceva premergãtor altui Sacrament mai ĩnalt—şi perverteşte ĩnţelegerea naturii autentice a iertãrii Lui Iisus. Separând actul iertãrii de restaurarea omului, aceastã interpretare abuzivã face din iertarea Lui Iisus ceva survenit, petrecut ĩnafara omului, şi o desparte de continuumul firesc. Or de la gestul şi consimţirea Lui Iisus se trece firesc la restaurarea omului. Iertarea nu e ‚renunţarea la rãzbunare’ a Lui Iisus, acordul Sãu solemn de a nu Se rãzbuna pe om, renunţarea la rãzbunare—ci e direct tãmãduirea omului, ĩnsãnãtoşirea lui. Iisus ĩl iartã pe om, adicã ĩl restaureazã, ĩl reface, ĩl ĩndreaptã. Ĩn Evanghelii, distribuirea iertãrii este un act de terapie, o tãmãduire, nu o concesie care se produce ĩnafara omului. Iertarea este restabilirea relaţiei umano—divine, şi a aptitudinii ĩn om pentru aceasta. Iertarea e a Lui Dumnezeu, fiindcã Lui Ĩi revine iniţiativa de a reface relaţia cu omul, de a reaşeza omul, de a—l restaura; numai Lui Dumnezeu Ĩi poate aparţine inţiativa, gestul şi puterea necesarã. Adicã numai de la Dumnezeu porneşte şi poate porni iniţiativa terapeuticã, restauratoare. A Lui e generozitatea, şi numai El are forţa necesarã şi decizia. Primirea iertãrii şi perseverarea ĩn iertare sunt partea omului. Iertarea Lui Dumnezeu e primirea supraplenitudinii bunãtãţii Acestuia. Dumnezeu e izvorul, ale Lui sunt generozitatea şi iniţiativa, El reia, reface legãtura cu omul. Iertarea Lui nu e numai acordul pentru restaurare, ci e ĩnsãşi lucrarea restaurãrii, tãmãduirea—act sinergic, ĩn care Lui ĩi aparţin iniţiativa şi energia. Altfel, iertarea nici nu s—a mai produs, cãci n—a fost primitã, acceptatã, a fost de fapt refuzatã, lepãdatã.
Sacramentul iertãrii, instituit de Iisus, este Sacramentul generozitãţii dumnezeieşti. E izvorârea preaplinului suprabunãtãţii şi a supragenerozitãţii dumnezeieşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu