DIN RĂUTATE ŞI DIN ORBIRE, NU DIN SLĂBICIUNE
Una e slãbiciunea, alta e rãutatea, complacerea, consimţirea, asentimentul, lipsa ‚sfintei privegheri’; existã ĩn om şi rãul, ĩmpotrivirea, pornirea, ura faţã de sfinţenie, reacţia sau riposta omului vechi. Una e imperfecţiunea firii, alta e rãutatea deliberatã şi voluntarã. Una e puţinãtatea minţii—alta vanitatea, orgoliul, susceptibilitatea, susceptibilitatea hidoasã, monstruoasã a omului evlavios, de exemplu. Orbirea chiar, orbirea duhovniceascã, apare ca urmare a unor erori, nu e un ‚dat natural’, nu e un atribut al firii umane, ci urmarea unei pervertiri consimţite, acceptate a acesteia. Omul e orb duhovniceşte; ĩnsã putea sã nu fi fost. El a consimţit sã fie aşa. Asta nu e ceva atribuibil ‚slãbiciunii firii’. ‚Luna, stelele s—au stâns’.
Cele douã componente nu trebuie amalgamate ĩntr—un sacru haloimãs.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu