View My Stats

luni, 6 septembrie 2010

Despre nestorianism

Despre nestorianism




Leon a instrumentat mai întâi şarja împotriva lui Nestorie, apoi pe aceea împotriva chirilienilor, şi un fel de ironie face ca Nestorie, întrucâtva clement cu pelagienii, sã fi fost smotocit tocmai de unul de—al lor, de un semipelagian, Ioan Casian.
Se spune despre Nestorie cã afirma ‘unitatea persoanei’, ceea ce îl conducea sã afirme cã Fecioara este maica ‘unei naturi, nu a persoanei’. Ceea ce face din nestorianism un fel de apolinarism fãrã teozã, un apolinarism fãrã sudura firilor. Aşadar, Nestorie nu îi atribuia Fecioarei naşterea unei persoane umane distincte de Logos, ci naşterea ‘unei firi’, aceea umanã. Ceea ce îl situeazã la antipodul adopţionismului—sau într—un adopţionism în care ceea ce e asumat e un trup, nu un om.
Casian îl înfãţişeazã ca pe un adopţionist; însã nu aceasta e doctrina lui Nestorie, se pare. Pentru Nestorie, Iisus este ‘templu şi veşmânt animat’ al Logosului.
Se spune despre Nestorie atât cã afirma unitatea persoanei şi îi atribuia Fecioarei naşterea numai a firii umane, cât şi cã, pe de altã parte, vorbea despre fire ca şi cum s—ar fi referit la persoanã, atribuia firii caracteristicile care îi revin persoanei; impresia fiind cã enunţurile lui sunt mai degrabã incoerente şi contradictorii. În orice caz, este posibil sã nu gãsim la el adopţionismul abrupt care îi este atribuit. Teolog confuz şi incoerent, se spune despre el cã era un mare predicator.

Niciun comentariu: