View My Stats

vineri, 24 septembrie 2010

Fiul lui David




Fiul lui David




Carlo Maria Martini explicã originea titlului mesianic de ‘fiu al lui David’ prin cele câteva profeţii veterotestamentare; naşterea Lui Iisus în casa lui David împlineşte proorocirile. Genealogia Lui Iisus transcrisã de Evanghelie confirmã împlinirea prezicerii dupã care Mesia se va naşte din familia lui David. Aşa, Iisus Nazarineanul se înscrie într—o istorie izraelitã şi profeticã. Împãratul David a fost atât cel mai prestigios dintre suveranii izraeliţi, imaginea însãşi a monarhului, cât şi o prefigurare veterotestamentarã a Lui Iisus.
Sf. Francisc Xavier, în preajma morţii, Îl invoca pe Iisus drept fiu al lui David, preluând rugãciunea unuia din bolnavii vindecaţi de Iisus.
Însã pentru mine acest titlu mai are o semnificaţie—el trimite cãtre rangul Lui Iisus de Împãrat nebiruit, de Împãrat victorios. Este o indicaţie a împãrãţiei Lui Iisus, a autoritãţii Lui imperiale. Ne reaminteşte cã Iisus este Împãrat. Cã regalitatea lui David fusese numai o prefigurare, o preînchipuire a regalitãţii Lui Iisus.
Pentru mine, titlul de ‘fiu al lui David’ simbolizeazã atotputernicia împãrãteascã a Lui Iisus, împreunã cu tot ceea ce considerãm cã e potrivit acestei atotputernicii—generozitatea, clemenţa.
Un titlu ca ‘Fiul omului’ îl aratã pe Iisus în istoria umanitãţii, iar ‘fiu al lui David’ semnificã deopotrivã demnitatea imperialã cât şi apartenenţa Lui la istoria Izraelului şi împlinirea în El a profeţiilor.

Înaintea fiului lui David îngenunchem în adorarea unei umanitãţi translucide faţã de comunicarea Lui Dumnezeu. Cine adorã umanitatea desãvârşitã, adorã simultan sinergia, cooperarea acesteia cu Dumnezeu.
Echilibrul cristologic a fost greu de menţinut, şi s—a trecut la o simplificare cvasi—monofizitã. Impulsul Contra—Reformei a fost recuperarea umanitãţii Lui Iisus, şi e semnificativ sã gãsim invocarea ‘fiului lui David’ la unul din primii iezuiţi.
Cine adorã umanitatea desãvârşitã, ‘trupul asumat’, ‘sufletul Lui Hristos’, deja nu mai adorã ‘doar omul’, ci regãseşte atmosfera Noului Testament.

Credea Luther cã omul Iisus a fost justificat tot prin imputare exterioarã?

Niciun comentariu: