View My Stats

luni, 6 octombrie 2008

NOTE OBLICE

NOTE OBLICE
Existã cel puţin un admirator al literaturii lui Grass:moş Rusdhie .Complezenţã?Convingere? Complimente de circumstanţã?

۞
Sunt mai interesat sã citesc un roman,decât un volum de eseuri;gãsesc cã romanul are un interes spontan mai mare—creaţia,poezia.

۞
La aşa—zişii teologi moderni de orientare platonicianã nu existã teze specifice,nici metode caracteristice,ceva cu adevãrat specific—ci numai nişte vagi revendicãri de ansamblu.Nu existã nimic propriu—zis platonician la ei,sau individualizabil ca platonician—ci numai o retoricã vagã,fãrã conţinut. Ei nu aduc nimic platonician,nici o substanţã concretã,individualizatã.Totul se reduce la nişte clişee,la nişte etichete fãrã semnificaţie.E ceva atât de vag,de general,de nespecific,ĩncât e o greşealã etichetarea cu numele vreunei doctrine specifice.
Ce e,mai exact,specific platonician la aceşti aşa—zişi noi platonicieni,dealtfel aşa de minimalişti?Prin ce sunt ei platonicieni?[Ĩn sensul ĩn care la marii augustinieni occidentali ai sc. XIII, apoi la Visarion şi Ficino,existã teze,atitudini,poziţii propriu—zis platoniciene,identificabile ca atare şi desemnabile.]
Totul pare sã fie redus mai degrabã la predispoziţii temperamentale,la chestiuni de orientare naturalã a minţii—nu la doctrine,nici la teze specifice.Lucrurile au fost aduse la nivelul unor etichete corespunzând unei „ĩnţelegeri” literare şi simpliste.
--E platonician?Dar prin ce?

۞
Intensa viaţã teologicã a Franţei,pe pragul Evului Mediu:Prosper de Aquitania, aşa—numiţii massilieni,Arnobiu cel tânãr, Faustus de Riez,Ilarie de Arles, De vocatione omnium gentium,Cæsarius de Arles.Virajul:pe la 529.Controversele;scrierile;sinoadele locale. Tradiţia localã francezã.

۞
Esenţialismul curajos a trecut,ulterior,prin strunga liberalismului,ĩn minimalism:minim de noţiuni,de referinţe,de autori.

Niciun comentariu: