E foarte deconcertant ca prietenul şefului Sf. Sinod rusesc sã—l blameze pe … Marele Inchizitor. Şi ca în general un apologet al ţarismului sã critice … autoritarismul roman. Dostoievski nu mai era deloc un campion al libertãţilor, şi refuza Romei autoritatea, numai pentru a o acorda Rusiei ţariste.
Unii apuseni îl citesc pe Dostoievski ca şi cum acesta ar fi fost un anabaptist sau un calvinist. El era însã un propagandist al autoritarismului ţarist, nu al libertãţilor.
Considera cã ceea ce are Roma i se cuvine Rusiei.
Tolstoi, Gorki, Cehov ar fi fost fiecare mai îndreptãţit la a face critica autoritarismului inchizitorial.
☼
Nu principiile le lipsesc unor oameni, ci ştiinţa de a face uz de ele.
☼
Despre Chadwick citesc cã avea orientãri evanghelice, venea dintr—un mediu bisericesc evanghelic.
Dintre cãrţile lui, mã intereseazã mai ales cele despre Sf. Augustin (la 66 de ani), Boeţiu (la 61 de ani), cea despre Fotios (83 de ani), ‘Biserica în societatea anticã’ (81 de ani), ‘Biserica timpurie’ (47 de ani). Mãcar aceste cinci cãrţi. Pãcat numai cã marea carte despre Fotios n—a mai fost scrisã; însã poate cã ar mai putea fi publicate şi alte materiale pregãtitoare pentru proiectata carte despre Fotios ( --ceea ce am desemnat eu drept carte ‘despre Fotios’ e de fapt una despre schismã, prelucrarea unei pãrţi din materialul pentru cartea despre Patriarhul bizantin).
Interesant e cã, deşi filocatolic şi filorãsãritean, venea dintr—un mediu evanghelic şi s—a arãtat a fi emitentul unor formule ecumenice vagi şi echivoce. Se zice cã pãstra marca evanghelicã. Iar ca om, era un sfios.
☼
Cãutarea Betleemului tainic, ascuns.
☼
Stolojan, Vãcãroiu, Isãrescu, Nãstase, Tãriceanu. De cealaltã parte, Roman, Ciorbea, Vasile şi Boc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu