etsi per carnalem nativitatem ex Virgine apparuit in carne natus
Predica lui Severian al Gabalei [1], tradusã de formidabilul patrolog care este Dr. Peter Gilbert, formuleazã câteva definiţii despre Logos, vorbind despre Fiu din punctul de vedere al preexistenţei Sale eterne. Condiţia umanã a Mântuitorului este formulatã aşa: ‘et idem homo cum hominibus, non decidens a divinitate, etsi incarnatus comperitur’.
Cristologia Ep. Severian este aceea, orientalã, a ‘transformãrii’: ‘homo factus est’, ‘per carnalem nativitatem ex Virgine apparuit in carne natus’ (nu a ‘unirii’, sau a ‘omului asumat’). Pentru mine, termenii acestei cristologii a ‘transformãrii’ (‘Logosul ‘devine’ om’) sunt relativ problematici, fiindcã dau naştere unor dileme mai vaste decât acelea cãrora pretind sã le rãspundã; ei sunt, însã, cuvintele Ev. Sf. Ioan.
Îmi place aceastã propoziţie: ‘non erant ab ipso vacui cœli et terra universaque creatura’. Deasemeni, aceasta: ‘Unum baptismum et unam Ecclesiam Paulus prædicat’.
Oameni al cãror interes este adevãrul, ca Dr. Gilbert, se intereseazã, azi, înafara unor considerente profesionale sau de rutinã ternã, de teologia Episcopului Severian al Gabalei. Suntem martori bucuroşi. În urmã cu trei zile vãzusem pe blogul lui Pearse cã acesta a scris despre Severian; iar ieri am avut bucuria de a regãsi subiectul sub pana inspiratului Dr. Gilbert. Severian al Gabalei, subiect pentru oameni inteligenţi şi subtili, ai cãror contemporani ne putem mândri cã suntem.
NOTE:
[1] In magna die luminum, Jerosolymis prolata. De fide, deque generatione Filii ex Patre, rostitã la Ierusalim pe la 390 sau 396; versiunea latinã porneşte de la aceea armeanã, originalul grec fiind pierdut.
Doctorul Gilbert informeazã cã Jugie a scris despre Severian, într—un studiu din 1911, folosind textul latin al lui Jean-Baptiste Aucher.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu