View My Stats

miercuri, 3 iunie 2009

Imagini ale plãcerii literare directe, imediate.
4 x Balzac; 5 x Stendhal; 2 x Tolstoi; 3 x Dickens; 3 x Scott; 3 x Weyman; Titel, Gib, Sadoveanu, James, Kipling, Keats, Bloy, Cehov, Dostoievski, Calvino, Poe, ‚Halimaua’, cãrţile calviniene, Meredith, Flaubert, 3 x Chesterton, Stevenson, Tournier, Gracq, Dna. Yourcenar, Dumas, Turgheniev, neovictorianul, Homer, Tacit, Tit Liviu, Platon, Plutarh, olteanul, Boswell, Melville, Joyce, Burton şi Coleridge; arta plenarã.
Trei romancieri, un eseist, doi dramaturgi.
Patru cãrţi ale athoniţilor; Isaac, Varsanufie, Dorotei, Patericul.
Raft—Twain, Kafka, James, nuveliştii americani, Trollope. Umoriştii. Triada. Anticii. Nonagenara din Connecticut;
Gracq; Alain [=Chartier], Lampedusa, Lang, Stevenson, Wilde, Lamb, Hazlitt, cele şase cãrţi ‚ale lui’ Davenport, cele trei cãrţi ale aceluiaşi; Dnele. Fitzgerald şi Ozick,
A testa.
A tãrãgãna.
Nenecesar—surplus de lepãdat.
Cei cinci colonizatori (un englez, un american, doi ruşi, un francez).
Se confruntã nu edicte—ci experienţe şi aprecieri.
Existenţial.
Nu corvoadã, silnic.
[--54 cãrţi--]
۞
Ĩnsã discret, fãrã tam—tam, fãrã trâmbiţare, strecurat, fofilat.
۞
'Ĩn real' vs. 'ĩn aer', 'ĩn abstract'.
۞
Antilivresc.
۞
Confruntarea cu mizeriile, mizeria, deficienţele.
Confruntarea directã cu mizeriile—fãrã a drapa—fãrã isterizare.
۞
Reuşita lui Verne (--şi, poate, Laurie, Dumas, Scott, Weyman, Féval, Asimov--) a fost aceea de a fi un mare povestitor, de a ajunge la o reuşitã a povestirii, şi de a crea ceva ca Halimaua. Scopul de a amuza şi desfãta prin povestire.
Toate vin cumva din basm—din plãcerea naraţiunii—şi din epopeea romanescã anticã.
۞
Plãcere indirectã, prin delegaţie, prin procurã, intermediatã.
۞
Cadru.
Nu a iubi sub aspectul de urât, de tern—nu aşa cum e dat, neoriginal, tendenţios, ca urât.
Crisparea.
۞
Pe de altã parte, lumea unui roman, universul unui roman vast, poliedric.
۞
Cârpãcealã.
۞
Francheţe de gentleman—AP, franc, tãios.
TH.
TH şi ‚Narnia’.
Ritm—azi (joi). Tel..
Ceea ce emoţionant, mişcãtor ĩn relaţia cu lumea unei cãrţi.
Ferm.
Fermitate.
Aiureli. Zâmbre.
Poezia lecturii.
Latura ‚popularã’.
Tabelul—ieri—orã.Noi carnete.
Umorişti, eseişti, dramaturgi, poeţi, critici.
۞
Milã.
Pensie.
Sechele.
Demodat.
Deprinderi.
Pe potriva ....
Augias.
Staul.
Dozã; decis. Vai, concludent.
A testa. Necomplice, neconcesiv. Tãios.
Farmec, nespusul, logica ascunsã. Nu e reducţionism—ci, dimpotrivã, progres spre plenitudine.
Risipa.
Risipa cvadruplã.
No., ..., P.; şanse. Risipa.
۞
Arta de a povesti.
Falsã cunoaştere.
Cãrţi originale, remarcabile.
Ca Villiers—liga.
Ritm—ieri (joi).
Ca scop.
Antilivresc.
Decis.
Inapt de simplisme.
Savanta.
Câteva filme esteuropene, câteva ecranizãri. Accente.
۞
M—am trezit cã dezaprob exact lucrurile care cinefilului american avizat ĩi plãcuserã:--ca distribuţia, ambientul, muzica, dramatica mundanã ....
۞
Ĩnariparea, ĩnariparea fantaziei, aventurosul metafizic—sau nu ....
۞
Sem. IX, seriale, TV, eu.
۞
Mai bine.
Binele (literar).
Atmosfera—şi notele de atmosferã.
Ambiţia epopeicului naţional.
۞
Decolmatarea minţii, originalitatea receptivitãţii, gustul experienţei.
۞
Iasca, cremenea, experienţa acoperitã de slinul, de cocleala unei mute vrãjmãşii, a unei porniri privative, de cocleala urii secrete, nespuse.
Nimic nu poate substitui viaţa.
A invidia plãcerea altuia (no. 1, sau no. 4, sau Episcopul).
A—şi regãsi parametrii.
۞
A porni de la viociunea minţii.
Purificarea receptivitãţii.
۞
Exclusiv filme care mã meritã.
۞
Modelul meu de medalion despre un serial.
۞
‚Prima reacţie’ e şi cea irelevantã, infrapersonalã.
۞
Lasã impresia de a fi mai ales negativ, strepezit şi bodogãnitor, veşnic indignat; deasemeni, cârcotaş şi arbitrar, şicanator; iar când e vorba sã laude, eliptic, laconic, chiar crispat, pãrãsit de limbuţie, telegrafic, monosilabic, neinspirat, ĩn panã de argumente, prea scurt.
De fapt, confruntând, l—am gãsit mai degrabã ĩngãduitor şi concesiv; iar de lãudat nu laudã chiar aşa rar pe cât ar putea lãsa impresia.
Lucruri pe care eu le gãsesc proaste, lui i se par pasabile.
Mai e şi un avizat şi mare consumator de TV.
"Here Come the Brides" (1968), "The Avengers" (1961), "Children of Dune" (2003), "Close & True" (2000), The Day of the Triffids (1981), "The Omega Factor" (1979), "Pennies from Heaven" (1978), "Quatermass and the Pit" (1958), "To Serve Them All My Days" (1980), "Ultraviolet" (1998).
Inanalizabilul.
‚The writers should have read some O. Henry first, or watched some of the old Alfred Hitchcock shows’.
۞
Biblioteci. Gradual.
Nu e vorba de a avea prejudecãţi câteodatã—ci de a le avea ĩntotdeauna.
Machism ‚teologic’ gãunos, stupid.
۞
Diferenţa ĩntre rolul TV al lui Willis şi TOATE CELELALTE roluri ĩn comedii este aceea cã la TV Willis nu era ‚numai’ amuzant—ci şi aiurit, zãpãcit—pe când ĩn filme nu mai e aşa—chiar ĩn comedii, Willis e blazat, dur, hârşit, etc.. Singura comedie a lui Rourke tot un rol de zãpãcit amuzant propune—ca ‚Heffernan’. Celelalte roluri nu sunt doar bine sau rãu scrise—ci şi altfel de roluri, natura lor e cea greşitã—adicã neinteresantã.
Nu e vorba de a şabloniza; ci de un anume fel de roluri comice.
La ‚Heffernan’ ca şi la Willis, Rourke, Newman, Brando nu mã intereseazã sã reia acelaşi rol—ci sã se ĩnscrie de fapt ĩn aceeaşi categorie de personaje.
۞
Decis. Dozã. Bucurie. Cam inapetent.
Cârpãcealã.
۞
Bolile imateriale seamãnã mult cu cele fizice—se contracteazã aproape instantaneu, se vindecã exasperant de ĩncet .... Vanitatea, etc..
۞
‚Six months of re-reading slambang Doc Savage and the Avenger books’.
۞
Stofa de povestitor; creaţie; emoţie. Ideea este cã poţi fi un mare povestitor fãrã aptitudini de creaţie; de aici, ‚sãrãcia’, sau linearitatea povestirii. Povestirea ca atare poate fi reuşitã şi ĩn absenţa creaţiei.

Niciun comentariu: