View My Stats

marți, 3 februarie 2009

TRADIŢIA STILULUI LITERAR PÃDUREŢ

TRADIŢIA STILULUI LITERAR PÃDUREŢ




Ĩn literatura românã modernã criticii sunt ĩn general mai interesanţi stilistic decât producãtorii fiindcã sunt mai educaţi literar. Ştiu literaturã. De aceea sunt criticii scriitori mai interesanţi decât mulţi dintre cei ale cãror opere le discutã. Scriitorul român modern nu este de obicei şi un mare cititor; ĩn plus, şi şcolar este precar educat. Fapt pentru care stilul lui rãmâne mai rudimentar şi trãdeazã o gândire mai hârlavã.
Literar, cu excepţiile de rigoare, scriitorul autohton modern este un diletant; fapt semnalat de mult de criticã. Cultural, este un cârpaci, un lãutar, un neinstruit. Drept care stilul lasã de dorit, apare ĩngãlat şi chiar mizer.
Cã ĩn România modernã se scria ĩn general prost este un fapt consemnat cu amãrãciune de Philippide şi constatabil din parcurgerea vreunei serii de literaturã românã; de unde entuziasmul criticilor când dãdeau peste câte un Drãguşanu, Hogaş, Creangã, şi alţii puţini ca ei.
Regula rãmâne stilul prost, pãdureţ, agurida stilisticã, sau literarã, de preferinţã la limita agramatismului.
Ĩn cele mai bune cazuri, câţiva aveau alibiul cã citeau mai ales franţuzeşte, iar stilul românesc le rãmânea neprelucrat, neexersat.
Cei mai mulţi nu treceau de teslã şi mistrie, sau de plug; nici vorbã de dãltiţã, sau de un grãdinãrit mai iscusit.
O antologie de criticã literarã românã modernã aratã cât de bine scriu criticii noştri; paralel, un manual de literaturã aratã ce primitiv şi grosier, nutrit de ignoranţã şi de amatorism, este stilul atâtor producãtori de literaturã.

Niciun comentariu: