View My Stats

luni, 23 februarie 2009

DEFINIŢIA TEOLOGIEI

DEFINIŢIA TEOLOGIEI






Eu cred cã enunţarea oracularã nu constituie teologie. Cã uneori gândirea/ raţionamentul teologic pot primi o elaborare imnograficã, sau o expresie liturgicã, este altceva. Nici expresia literarã, nici conţinutul formal nu pot caracteriza un discurs ca fiind teologie—ci abordarea, ‚metoda’. Teologia este teologie prin gândire, prin folosirea raţiunii, prin explorarea raţionalã. Teologia ĩnseamnã gândire (aplicatã unui conţinut specific).
Ceea ce este nedemonstrabil şi ca sã zicem aşa oracular nu face obiectul nici mãcar al teologiei—ci este desemnat ĩn mod de fapt extrateologic.
Nu ‚demonstrabilitatea’ departajeazã ‚filozoficul’ de ‚teologic’. Teologicul nu este ‚oracularul’, ‚nedemonstrabilul’.
Activitatea teologiei nu este de a enunţa nedemonstrabilele, nu este o activitate oracularã. Ea trebuie deosebitã de imnografia religioasã, sau de aşa—numita ‚teologie liturgicã ‚ (enunţare de intuiţii, etc.). Teologia raţionalã presupune un principiu care trebuie net şi onest precizat—activitatea raţionalã ĩn privinţa credinţei este una principial valabilã şi legitimã.
Dimpotrivã, teologia este expunerea raţionatã, ĩn acord cu gândirea omeneascã (a noii umanitãţi, sinergice), a doctrinelor, noţiunilor şi opiniilor credinţei noastre. Teologia nu este un oracol—ci punerea ĩn acord a gândirii cu Revelaţia.
Teologia se caracterizeazã ca acţiune de a gândi ĩn acord cu normele raţiunii; teologia este gândire, nu enunţ (oracular).
Teologia apare ca o explorare raţionalã şi raţionatã a credinţei, a celor crezute. Ĩn acest sens, conţinutul religios nu este suficient pentru a caracteriza ca ‚teologic’ un enunţ. (De ex., imnografia ‚misticã’ sau generic—religioasã, necaracterizatã de vreo normã raţionalã fie ea şi implicitã.)

Niciun comentariu: