View My Stats

vineri, 20 august 2010

Audiţia muzicalã

Audiţia muzicalã





Audiţia muzicalã poate sã nu fie nici freneticã şi mecanicã, aşa ca în rutinierul recurs la muzicã al celor de azi, nici plictisitoare şi crispatã, de o artificialitate solemnã; nici dezabuzare şi tocire, nici falsã pietate culturalã. Existã o a treia cale. Se mai poate într—un fel. Se întrevede o a treia opţiune. Mai întâi, audiţia muzicalã e mai mult, nu mai puţin decât o operaţiune intelectualã; de aceea, nu ar trebui degradatã la statutul de acompaniament al altor activitãţi cotidiene, nici sã i se cearã sã ofere ceea ce e nedemn de ea sã dea. Rostul audiţiei muzicale nu e sã însoţeascã alte activitãţi gospodãreşti; înainte de a—l citi pe Teachout, citeam un alt critic muzical american, şi acesta pleda, la fel, pentru individualizarea audiţiei muzicale, ‘prea multul e prea puţin’.
Muzica nu trebuie sã slujeascã drept fundal sonor activitãţilor gospodãreşti. Rezultatul direct al subordonãrii muzicii este banalizarea ei, şi tocirea înţelegerii. Muzica ‘în valuri’ e muzicã risipitã. Unde muzica abundã, acolo lipseşte. Muzica trebuie sã fie un moment aparte, o orã a zilei, o activitate în sine.

Niciun comentariu: