View My Stats

vineri, 12 decembrie 2008

De natura rerum diversarum

Inapt sã evalueze un argument, a rãmas la mitocãnie agresivã şi la preraţionalitate.
۞
Fulgere de raţionalitate, ĩntr—un râu de fanatism, mãrginire, iraţionalitate.
۞
Nevoia de preambul, de a pregãti.
۞
1/ zi; 12/ 6 s.; 110/ an.
[Ca la] JG. Vraful, ieri, ora; selecţie. Ca JV. Sem. VII. Ed..
۞
Ceea ce le lipseşte schismaticilor este ingenuitatea—spontaneitatea ingenuitãţii. Ei se aflã ĩn situaţia contradictorie de a nu putea refuza regulile unui schimb intelectual deschis, şi de a se considera obligaţi sã se punã ĩn acord cu o tradiţiei proprie asezonatã cu invective şi argumente la ciomag. Nu se pot, cum se zice, ‚reinventa’. Ei nu pot menţine simultan şi coerenţa intelectualã, şi lealitatea faţã de o tradiţie a resentimentului şi a vindicativitãţii.
Ei nu le pot avea pe amândouã deodatã. De aceea, discursul lor se frânge—şi pornesc stropşelile, isterizarea, indignarea virtuoasã.
Ĩntre ei şi ceea ce este mai bun ĩn tradiţia rãsãriteanã se interpun veacuri de ghettoizare şi de enclavizare.
۞
A vorbi, raţional, raţionat, ĩn nume propriu, nu ĩn numele tuturor pãrţilor (aşadar, intrinsec confuz). ‚Imparţialitatea’ nu trebuie sã devinã sincretism—adicã a vorbi, alternativ, ba chiar şi simultan ,pentru toate pãrţile.
۞
Azi (luni)—omilia despre Zãmislirea Neprihãnitã—ca celebrare a harului,a ‚graţiei’, a frumuseţii la al treilea nivel. Cele trei frumuseţi: fizicã; intelectualã, a minţii limpezi,a ĩnzestrãrii; spiritualã. Sãrbãtoare a generozitãţii şi a frumuseţii lui Dumnezeu—frumuseţea lui Dumnezeu ĩn Deipara. Semnificaţia teologicã a Zãmislirii.
Graţierea. Aspectul negativ, şi cel pozitiv.
۞
Martin numeşte sau intituleazã, global, ca ‚literaturã fantasticã’, sau ‚insolitã’, ĩntreaga sferã a literaturii de fantazie—genurile (SF; groazã; fantazie fabuloasã; supereroi—ca gen, sau subgen, distinct; spadã şi vrãjitorie).
Policierul şi polarul; thrillerurile; cãrţile pentru copii; aventuri; literatura ‚fizicã’; cãrţile sigristiene; marile cãrţi/ romane pentru bãieţi.
Surse; ed..
۞
Ĩnţelesul spiritual, sau teologic, al Zãmislirii; ce este sãrbãtorit astfel. La ce se referã. Frumuseţea şi bunãtatea lui Dumnezeu.
۞
Ĩi privesc ca pe lefebvrişti şi anglicani—teribilişti, rebeli, copii teribili, nu ca la antipozi.
۞
Ecranizãrile nu egaleazã, nu pot egala sursele, originalele literare, când este vorba despre literatura de fantazie.
۞
Benn ca eseist.
۞
Ceea ce era necesar chiar şi pentru Sf. Ioan Botezãtorul nu este necesar, oare, pentru omul de rând?
۞
'Celelalte' frumuseţi trebuie gândite ĩn dependenţã de frumuseţea de 'ordinul III', spiritualã, manifestã spiritual, ascunsã; nu invers.
۞
Resursele realismului de fineţã, clasic, robust; şi cele ale fantaziei şi fantazismului.
Wyndham, un scriitor fascinant, şi fabulos.
۞
Sezon; teologie, omilii; SF; istorie. Efecte.
۞
Visate—ĩnsã BINE visate, autentic.
۞
Chipul oribil al lui Marat, mascã hidoasã.
۞
Şi la el, rãutatea, rãutatea freneticã, morbidã, isteria sc. XVIII.
Istorie convulsivã.
۞
Nonverbalul.
A descifra.

Niciun comentariu: