View My Stats

sâmbătă, 27 decembrie 2008

CINEMAUL PENTRU TOŢI




CINEMAUL PENTRU TOŢI

1—OSPÃŢUL LUI BABETTE—mi—a plãcut numai atât cât a fost interpretabil ca pamflet antiprotestant ultraviolent, ca şarjã ĩmpotriva ingratitudinii şi prostiei protestante. Ĩn altã ordine de idei, actriţa din rolul titular—foarte atractivã.
La un moment dat, spectacolul prostiei daneze hidoase devine revoltãtor, ignoranţa şi ipocrizia lãfãite.
La final, filmul pare sã sugereze cã ‚bucuria’ mesenilor fusese una ‚integratã’, parte a Ĩmpãrãţiei, şi cã mesenii au devenit finalmente capabili sã aprecieze harul care le fusese acordat; eu o considerasem sacrilegã, animalicã şi revoltãtoare.
Arta BABETTEI constã ĩn aceea cã alegoria este admisibilã, neostentativã, nemecanicã. Personajele sunt integral simbolice (‚Babette’ este Sudul, creştinãtatea latinã, etc.).
Iar o concluzie importantã şi practicã a filmului este:--‚fereascã Dumnezeu de bucãtãria danezã—şi, ĩn general, de bucãtãria protestantã!’.

Niciun comentariu: