View My Stats

joi, 22 iulie 2010

Papa Benedict despre Fer. Ioan Duns Scotus, dogmele mariane şi credinţã

Papa Benedict despre Fer. Ioan Duns Scotus, dogmele mariane şi credinţã








În cateheza sa din 7 iulie a.c., Papa Benedict are lucruri importante de spus despre dogmele mariane şi credinţã:

‘Teologi însemnaţi, aşa ca Duns Scotus cu doctrina Zãmislirii Neprihãnite, au îmbogãţit cu gândirea lor specificã ceea ce Poporul Lui Dumnezeu deja credea în mod spontan despre Sfânta Fecioarã, arãtând—o în acte de evlavie, în expresii de artã şi, în general, în viaţa creştinã. Astfel, credinţa în Zãmislirea Neprihãnitã sau în Înãlţarea cu trupul a Fecioarei era deja prezentã în Poporul Lui Dumnezeu, pe când teologia încã nu gãsise cheia pentru a o interpreta în totalitatea învãţãturii de credinţã. Astfel Poporul Lui Dumnezeu îi precede pe teologi şi toate acestea mulţumitã acelui supranatural sensus fidei, adicã acea capacitate infuzatã de Sf. Spirit, care ne calificã sã cuprindem realitatea credinţei, cu smerenia inimii şi a minţii.
În acest sens, Poporul Lui Dumnezeu este ‘magisteriul care precede’, şi care mai târziu trebuie adâncit şi acceptat intelectual de cãtre teologie. Fie ca teologii sã fie mereu capabili sã dea ascultare acestui izvor al credinţei şi sã aibã smerenia şi simplitatea celor mici!’

Mai departe, Papa îl desemneazã din nou pe Fer. Ioan drept iniţiatorul unei ‘tendinţe voluntariste’, prin ‘ideea libertãţii înnãscute şi absolute situate în voinţã şi precedând intelectul’. Papa considerã cã aceastã tezã provine din dorinţa de ‘a salva transcendenţa absolutã a Lui Dumnezeu’.
Critica ‘ideii de libertate absolutã, situatã în voinţã’ e desfãşuratã pe patru paragrafe.

Discutând cristologia Fer. Ioan, Papa aratã cã pentru teologul franciscan Întruparea, ca intenţie iniţialã a Lui Dumnezeu, necondiţionatã de ceva contingent, este piscul Istoriei mântuirii; Întruparea întrece în demnitate Pãtimirea.

În prezentarea sa, Papa subliniazã trãsãturile Fer. Ioan care sunt şi atractive, şi cele mai populare sau faimoase: cristologia orientatã cãtre Întrupare, teologia Zãmislirii Neprihãnite şi papismul franciscanului.

Niciun comentariu: